Havnesektoren kan spille en viktig rolle i omstillingen til nullutslippssamfunnet
Norsk havnesektor er fragmentert. For å nå klimamålene er det behov for en nasjonal havnepolitikk og tydeligere ansvarsfordeling mellom ulike aktører.
Norsk havnesektor er fragmentert. For å nå klimamålene er det behov for en nasjonal havnepolitikk og tydeligere ansvarsfordeling mellom ulike aktører.
Allerede neste år vil det rulle hundre hydrogenlastebiler her til lands. Med null klimagassutslipp, og en rekkevidde på 500 kilometer. Dessuten: Full tank sikres på mindre enn femten minutter.
Statens vegvesen, SINTEF og NTNU arrangerer Teknologidagene 28. og 29. oktober i Trondheim. Sett av dagene nå!
Tjenesten er testet ut i Molde og Ålesund, nå vil SINTEF og teknologiselskapet Nimmo se på mulighetene for å oppskalere.
Droner, maskinlæring og varslingssystemer skal hindre trafikkulykker med hjortevilt. Forskere går sammen med Statens vegvesen og gründerbedrift for å se på nye løsninger.
Vil du vite mer om autonome passasjerferger og om hvordan barns kognitive utvikling påvirker trafikksikkerheten, eller lære om den nye kjøre-og-hente appen for barn?
I dag står langdistanse sjøtransport for 80-90 prosent av all global handel. Muligheten for å redusere klimautslipp ved å bytte til grønnere drivstoff er derfor svært stort.
Bærekraftig omstilling må høyere opp på agendaen hvis vi skal ha en robust transportinfrastruktur i årene som kommer.
Transport på innlands vannveier regnes med sine lave samfunnskostnader som den nest mest bærekraftige formen for landtransport – bare slått av jernbane. Og når alle transportformer går over til nullutslipp, blir vannveistransport den transportformen...
Nye smøremidler og ny viten om hvordan de bør påføres toghjul og skinner, kan minske jernbane-Norges kostnader med beløp i hundremillionersklassen gjennom de neste ti årene.
I EU pågår det en seriøs miljøsatsing som vil få konsekvenser for norsk nærings- og samfunnsliv. Vi bør gripe de mulighetene dette gir, for veien ut av klima- og miljøkrisen går gjennom samarbeid.
Forskningsprosjektet MegaCharge samler ledende aktører for å skape en komplett verdikjede for utvikling av ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
Veiprising kan snart erstatte bompenger. Men om det vil redusere og regulere bilbruken, vet ikke forskerne enda.
Vil du delta i vår spørreundersøkelse om netthandel og hjemlevering? Da bidrar du til utvikling av viktig kunnskap, og du kan bli med i trekningen av gavekort på tusen kroner.
Bilene våre har blitt bredere. Nå anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplassene.
Til nå har anbefalingen fra bilprodusentene og andre vært å bruke strøm fra nettet til å forvarme bilen. Begrunnelsen er å spare batteriet for å sikre maksimal rekkevidde. Men det er ikke alltid nødvendig eller lønnsomt.
Det er nødvendig for å få fortgang i elektrifiseringen av tungtransport, og det er mulig til tross for at strømnettet er fullt. Her er våre tre råd.
AEGIS-prosjektet vant prisen for 'Market Uptake' under EU-kommisjonens konferanse om europeisk sjøtransport, Waterborne days, som nettopp ble arrangert i Brussel.