Hydrogen til hurtigbåter - En studie på hydrogenforsyning, kaianlegg og sikkerhet
Kontaktperson
En rapport skrevet av SINTEF og Greensight for Trøndelag fylkeskommune.
Forfattere: Martin Hirth og Hilde Holdhus (Greensight), Anders Ødegård og Kyrre Sundseth (SINTEF)
Last ned rapporten - PDF
Trøndelag Fylkeskommune ønsker å omstille hurtigbåtene på strekningen Kristiansund-Trondheim til nullutslipp. Trøndelag Fylkeskommune jobber med dialog- og anbudsprosesser for innfasing av ny teknologi og nye drivstoffer i båtene for neste kontraktsperiode som starter 1. januar 2022. Hydrogenteknologi kan muliggjøre denne omstillingen, såfremt hydrogenet forsynes uten klimagassutslipp.
Er dagens kaianlegg i Trondheim, Brekstad, Sandstad og Kristiansund egnet for bunkring av hydrogen? Hva er eventuelt de viktigste hindre? Sentrale spørsmål er arealbehov, kraftbehov og sikkerhetskrav for bunkringsanleggene. Videre er formålet å finne den beste løsningen for hydrogenforsyning til slike bunkringsanlegg, enten lokalproduksjon ved bunkringssted, sentralisert produksjon et annet sted i regionen med transport til kai eller innkjøp fra etablerte aktører.