To main content

Evaluering av Kompetanseløft 2020. Delrapport II

Abstract

Rapporten er andre delrapport i følgeevalueringen av regjeringens satsing Kompetanseløft 2020. SINTEF as, NIBR og NIFU samarbeider om evalueringen. Kommunene i Norge jobber kontinuerlig med kompetanseutvikling, og søker støtte fra flere finansieringskilder. Interkommunale nettverk og oppfølging fra Fylkesmannen er viktig, og spesielt for mindre kommuner. Rapporten viser at Kompetanseløft 2020 er viktig, men trolig ikke tilstrekkelig, for å bidra til rekruttering, stabilitet og faglig kvalitet i helsetjenestene i små distriktskommuner. Kompetanseheving gjennom kortvarige kurs er enklere å realisere enn lengre utdanningsløp. Kortvarige kurs, som ABC-kurs, bør utvides til å omfatte flere temaer enn tilfellet er i dag, med tanke på at kommunene får stadig større helsefaglig ansvar for pasienter i alle aldersgrupper og med mange ulike sykdommer og helsebehov. Lederutvikling, spesielt styrking av enhetsledere, de som er nærmest praksisfeltet, er viktig. Kompetent ledelse vurderes som avgjørende for god drift, godt strategiarbeid, og er en forutsetning for rekruttering og kompetanseheving på alle nivåer. synes å være spesielt viktig. Kompetanseløft 2020 representerer et godt bidrag i arbeidet med rekruttering, kompetanseheving og styrket ledelse i kommunene. Alt i alt synes virkemidler og tiltak i Kompetanseløft 2020 å være formålstjenlige og representere et godt, men ikke tilstrekkelig, bidrag for å oppnå ønsket utvikling i tråd med intensjonene i de seks strategiene i Kompetanseløft 2020.
Read publication

Category

Report

Language

Norwegian

Author(s)

  • Lisbet Grut
  • Jan Wilhelm Lippestad
  • Lars Chr. Monkerud
  • Hilde Hatleskog Zeiner
  • Kjersti Nesje
  • Dorothy Sutherland Olsen
  • Per Olaf Aamodt

Affiliation

  • SINTEF Digital / Health Research
  • OsloMet - Oslo Metropolitan University
  • NIFU Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education
  • Diverse norske bedrifter og organisasjoner

Year

2020

Publisher

SINTEF

Issue

2020:00383

ISBN

978-82-14-06408-7

View this publication at Cristin