I SINTEF jobber vi sammen med industrien for å utvikle ny teknologi for autonome skip. Det er viktig å lage nye transportsystemer som møter fremtidens miljø- og energikrav. En av løsningene er å fortsette utviklingen av en automatisert, fleksibel og robust sjøtransport.
SINTEF er internasjonalt anerkjent innenfor forskning på autonome skip. I tillegg til flere pågående prosjekter, har SINTEF ansvaret for driften av NFAS (Norsk Forum for Autonome Skip) og INAS (International Network for Autonomous Ships). SINTEF er også en viktig aktør i internasjonal standardisering gjennom ISO TC8, IEC TC80 og IMO (International Maritime Organization). Videre har vi et omfattende internasjonalt samarbeid om utvikling av autonome skip, blant annet med EU, Sør-Korea og Singapore.
SINTEF har fem satsningsområder som kan bli avgjørende:
- Utvikling av bedre metoder for tidlig design av autonome skipstransportsystem.
- Etablering av internasjonale standarder for å øke innovasjonen innen digital og autonom shipping.
- Videreutvikling av tjenester for autonome skip, som for eksempel navigasjon- og kommunikasjonssystemer.
- Bruk av autonome transportsystemer for å forbedre miljø, logistikk og forretningsmodeller.
- Utvikling og bruk av testområde i Trondheimsfjorden for demonstrasjon av teknologi og autonome transportsystemløsninger.
Autonome skip er en del av et større transportsystem, og i SINTEF jobber vi derfor med et bredt spekter av temaer innenfor autonomi:
- Transportsystem
- Logistikkoptimering (inkludert flåteoptimering)
- Kost- og nytteanalyser (inkludert tidligfase kostnadsanalyser og miljøpåvirkningsanalyser)
- Analyse og design av fartøyskonsepter
- Situasjonsforståelse
- Infrastruktur (automatisering, digitalisering og instrumentering av havn, fjord og kyst)
- Kommunikasjon (båt – båt, båt – land)
- Sikkerhet
- Standardisering
- Modellering inkludert digitale tvillinger
- Kontrollsenter
- Bruk og utvikling av testområder for autonome skip
- Energisystemer