Til hovedinnhold
Norsk English

Uno


Would you rather read this in english? Click here.

Tofaktorautentisering for eksterne - Microsoft

Nedenfor finner du fremgangsmåte for å aktivere tofaktorautentisering for eksterne.

Tofaktorautentisering betyr at du trenger mer enn bare brukernavn og passord ved innlogging. Du trenger også en annen «faktor» for å bekrefte at du er du. Hos Microsoft benyttes det som regel en tallkode som bare er tilgjengelig på den enheten du har registrert deg på for autentisering. Denne fremgangsmetoden gjelder for både interne og eksterne.

Ved å konfigurere godkjenning med flere faktorer, gjør du det sikrere å logge inn på arbeids- eller skolekontoen din. I de fleste sammenhenger blir du bedt om å skrive passordet ditt først. Videre kan enten konfigurere Microsoft Authenticator eller en annen verifiseringsmetode. Det gjøres på følgende måte:

1. Logg på Microsoft 365 med e-postadressen du benytter i arbeid hos SINTEF. Etter at du har valgt logg på, blir du bedt om å oppgi mer informasjon.

2. Du blir nå bedt om å skrive passordet ditt:

3. Du blir bedt om å bruke en autentiseringsmetode for å bekrefte at du er du. Her har du flere alternative fremgangsmåter. Du kan enten velge å bruke "Microsoft Authenticator"-appen som er noe vi anbefaler. For å laste den ned følger du informasjonen i det største dialogfeltet som dukker opp. Hvis du ikke ønsker å bruke app, kan du trykke på "Jeg vil konfigurere en annen metode":

3.1 Microsoft Authenticator app

3.1.1 Ved å trykke på "Neste" vil du få opp følgende dialogboks:

3.1.2 Ved å trykke "Neste" får du opp en ny dialogboks. Her følger du informasjonen i dialogboksen. Begynn med å svanne QR-koden med Authenticator-appen og trykk "Neste". 

3.1.3 Etter du har trykket neste får du opp en ny dialogboks. Her skriver du inn tallet som du får i dialogboksen, inn i Authenticator-appen.

Når du har skrevet et tall som samsvarer det du fikk i dialogboksen, får du opp følgende beskjed: 

3.1.4 Godt jobba! Du har nå sikret din konto ved hjelp av authenticator-appen. Trykk "fullfør" og du kan nå logge inn i SINTEF-domenet med en sikret konto.

3.2 "Jeg vil konfigurere en annen metode"

3.2.1 Dersom du ikke ønsker å bruke authenticator-app har du flere andre metoder du kan benytte deg avDa trykker du på "Jeg vil konfigurere en annen metode", en liten lenke under dialogboksen om Authenticator-appen.

3.2.2 Ved å trykke "Bruke en annen metode" har du følgende å velge mellom:

Det kan også se slik ut:

Her kan du velge andre alternativer som passer ditt behov. Her benytter du deg av samme fremgangsmåte som Authenticator-valget: du følger altså informasjonen som blir gitt i dialogboksene.

Ofte stilte spørsmål om ekstern pålogging mot SINTEFs SharePoint-områder

 

Når noen fra SINTEF har delt et arbeidsrom eller en mappe med deg, vil du motta en e-post med link inn til området som er delt:

Hvis du ikke kommer direkte inn ved å trykke på linken, finnes det her flere tips for å komme videre.

Feilmelding: "Det fungerte ikke"

Hvis du møtes av en side som sier at du ikke har tilgang, tross at du har fått link til et område, kan du bruke linken i teksten som sier "trykk her for å logge på med en annen konto" for å komme videre:

Når du åpner linken som er delt med deg, kan du få opp spørsmål om hvilken type konto du vil bruke for å logge deg på. 

Microsoft-konto brukes hvis du ikke har Office 365 fra før.
Organisasjons-konto brukes hvis e-postadressen din er knyttet til Office365/Microsoft 365. Da bruker du den samme pålogging som du bruker internt i egen organisasjon. 

Intern automatisk pålogging i nettleseren som gir feilmelding

Noen ganger oppleves det at egne innstillinger i nettleseren kommer i konflikt med forsøket på å logge på eksternt. Da kan det hjelpe å i stedet bruke det som kalles inkognito / InPrivate nettleser-modus. Dette kan gjøres ved å trykke ctrl + shift + N i nettleseren din hvis du bruker Chrome eller Edge. 

Hva er egentlig en Microsoft-konto?

Det er lett å bli forvirret av begrepsbruken, men en Microsoft-konto er egentlig bare en bruker du oppretter der du knytter din e-postadresse mot et passord for å logge på. Det fungerer altså på samme måte som når du logger på hvilken-som-helst tjeneste eller nettbutikk på internett. Det har ikke noen sammenheng med om du har en intern Microsoft-lisens i bedriften du jobber i, men opprettes helt uavhengig av denne.

Hvordan finner jeg tilbake til arbeidsrommet jeg er invitert til?

Du kan lagre arbeidsrommet som en favoritt-side i nettleseren hvis du ønsker å finne tilbake til det på en enkel måte, uten å bruke linken du fikk i e-posten.

Hvis du har fått tilgang til et dokument eller en mappe, og bruker OneDrive fra før, kan du se i "Dokumenter delt med meg" i OneDrive for å finne igjen det du har fått tilgang til.

Sikkerhet og personvern ved samarbeid i SINTEFs SharePoint-løsning

SINTEF bruker SharePoint Online for å samhandle internt og eksternt. Det betyr at dokumenter, filer og annet lagres i Microsofts skyløsninger - i datasentre plassert i Irland og Nederland. Det benyttes ikke datasenter i USA eller andre land utenfor EU/EØS.