Til hovedinnhold
Norsk English

Om SINTEF - Anvendt forskning, teknologi og innovasjon

Geminisenter Digitalisering og automatisering av fremtidens vegtransport

Hovedmålet til senteret er å etablere et tettere samarbeid, utvikle nye initiativer, og heve den tverrfaglige kompetansen innen digitalisering og automatisering av vegtransport hos fagmiljøene ved NTNU og SINTEF.

Kontaktperson

Automatisering og digitalisering av fremtidens vegtransport er et område i rask fremvekst. Utviklingen har tidligere i stor grad vært styrt av bilindustri og store teknologiaktører på jakt etter profitt, noe som har ført til proprietære løsninger og begrenset vilje til deling av data og kunnskap. Samtidig er skillet mellom kjøretøy og infrastruktur blitt mer utydelig, etter hvert som kjøretøyene er tilkoblet nett og kommuniserer med digitale vegkantsystemer.

EU satser sterkt mot et fremtidig transportsystem som er oppkoblet, samvirkende og automatisert. Dette innebærer stor utvikling også på veg- og infrastruktursiden, med behov for digitalisering og automatisering av vegmyndighetenes interne prosesser, utvikling av innovative trafikkstyringsprosesser, nye løsninger for standardisering og deling av data, samt behov for utvikling av lovgrunnlag og regulering. For å lykkes med dette kreves nye samarbeidsformer mellom forskning, offentlig sektor og private aktører innenfor flere fagfelt enn det som tradisjonelt har tilfalt transportsektoren. 

Norge har i liten grad store industriaktører som er førende i utviklingen av bilindustri og teknologi i internasjonal sammenheng. Det er derfor behov for å etablere attraktive samarbeidskonstellasjoner og/eller finne nisjeområder hvor det norske fagmiljøet kan ta en verdensledende posisjon. Utviklingen av fysisk og digital infrastruktur som legger til rette for stadig mer automatiserte kjøretøy er et slikt område. I tillegg har vi i Norge noen ekstra utfordringer som en slik utvikling må ta spesielt hensyn til, inkludert klima og vintervedlikehold, topografi, mange tunneller og broer, samt smale veger med mye trafikk, som forutsetter at norske miljøer er proaktive for å få utløst den fulle nytten av fremtidens teknologier her til lands.   

Den norske vegsektoren har gode forutsetninger for å posisjonere seg i utviklingen av fremtidens vegtransportsystem, med god datatilgang, etablert tillit mellom aktører og kort veg til beslutningstakere, samt befolkning (trafikanter) med høy digital kompetanse. Dette gjør at Norge også er attraktivt som pilot- og testområde for både kjøretøy og vegkantteknologi. Samtidig har vi spesielle forutsetninger med hensyn til vær, klima og topografi som gjør at løsninger som tilpasses våre veger kan fungere under de fleste forhold.

Norge har de to siste årene vært rangert som det tredje beste landet i verden med hensyn til å være forberedt for innføring av automatiserte kjøretøy. Ved å utnytte bredden av kompetanse som finnes i SINTEF og NTNU, vil man i samarbeid med norske vegmyndigheter kunne være en svært attraktiv samarbeidspartner i Europa. 

Senteret har følgende delmål:

1) Formalisere samarbeid knyttet til pågående og planlagte prosjekter for å sørge for informasjonsutveksling.

2) Skape nye prosjekter sammen på tverrs av samarbeidspartnerenes nettverk. Både nasjonalt (Forskningsrådet o.l.) og internasjonalt (EU). 

3) Være et faglig fora der involvering av PhD- og masterstudenter skal sikre en gjensidig kunnskapsoverføring og nettverksbygging på tvers av partnere og institutter.

4) Øke kvalitet på forskningen og undervisning.

Deltakere i senteret er SINTEF Community, SINTEF Digital, NTNU Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk, NTNU Fakultet for arkitektur og design, med Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune og Nord Universitet som assosierte medlemmer.   

Varighet: 2021-2025