Er det riktig at en fullastet lastebil som trafikkerer til og fra et terminalområde skal kjøre i kø og stoppe for 10-15 signalanlegg hver vei, eller er det bedre å gi disse prioritet ved spesiell feltbruk og tilpassede grønne bølger gjennom signalkryssene? Gjennom PRINT ønsker vi å undersøke et konseptet med slik prioritering av næringstransport i byområder. Vi vil se på ulike konsepter for prioritering, og hvilke effekter disse vil ha for både næringstransport, kollektivtransport, og vanlig personbiltrafikk.
Partnerne i PRINT har muligheter for å forbedre både reisetid og utslipp fra nærings¬trafikk gjennom tilpasset feltbruk (Oslo kommune, Samferdselsetaten), lokalisering og prioritering (Swarco Norge AS) og dokumentasjon av effekter (Posten Norge). SINTEF som forsknings¬partner binder sammen demonstrator i Oslo med simuleringer der fremkommelighet, miljø og fordelingsvirkninger vil være viktige parametere.
Mål
Hovedintensjonen med PRINT er å gjøre næringstransport i byområder mer effektiv og miljøvennlig ved å utvikle kunnskap, konsepter og systemer for aktiv prioritering av denne transporten.