Brenselceller drevet på hydrogen viser seg å være en interessant teknologi som erstatning både for batterier og LPG/diesel i gaffeltrucker. Batterier mister ytelsen mot slutten av skiftet, og det går da langsommere for truckføreren å få gjort jobben. Hver gaffeltruck må ha minst 2 batteripakker, der det ene står til lading mens det andre er i bruk. Ved å erstatte batteriet med en hydrogentank og en brenselcelle, slipper man å ha store laderom for batteriene. Fylling av hydrogen tar bare 3 minutter slik vi er vant til når vi fyller opp personbilen vår. Sammenliknet med LGP/diesel-trucker kan CO2-utslippet for én gaffeltruck reduseres med 7-27 tonn hvert år. Derfor har flere bedrifter (som WalMart og CocaCola) allerede begynt å teste ut slik teknologi.
SINTEF jobber sammen med 9 andre aktører i Europa for å utvikle og forbedre brenselcelleteknologi for gaffeltrucker. SINTEFs jobb består i å teste ut brenselcelle systemet i 4-5000 timer for å finne ut hvilke deler som kan forbedres og hva det er som gjør at ytelsen til selve brenselcella avtar med tiden. SINTEF har bygget en testrigg hos systemleverandøren, H2Logic, i Danmark og skal etter langtidstestene evaluere systemet og anbefale hvordan neste generasjons system bør bygges for å få lavere pris, enda lengre levetid og høyere effektivitet.
Partnere:
- LBST (D) koordinator,
- H2 Logic (DK), systemintegrator
- Still (D) og Mulag (D), truckprodusenter
- DTU (DK), kontrollsystem
- TÜV SÜD (D), sikkerhetsaspekter
- Linde (D), gassleverandør (hydrogen)
- JRC (NL), testing av vibrasjon
- SINTEF (N), teknologiutvikling og testing
- EHA (I), informasjonsspredning
Varighet: 36 måneder
Startdato: 1.januar 2011
Totalbudsjett: 7 M€ (SINTEFs budsjett 4,3 mill NOK)