Dette skal oppnås ved å:
- Utvikle en multirig semi-pelagisk trål system (enkelt, dobbel og trippel trål) der tråldører, klumper og sveipeliner ikke har fysisk kontakt med havbunnen.
- Utvikle et overvåkningskonsept basert på state-of the art sensorteknologi for tråling.
- Utvikle kontrollkonsepter for trålutstyr, hovedsakelig basert på vinsjkontroll og kontroll over manøvrering av fartøyet basert på Rolls Royce Marine's eTrawing konsept.
- Undersøke alternative løsninger for herding av dyreartene inn i trålbanen i hvitfisktråling
- Kvantifisering av byfangstreduksjon i reketråling ved å fiske med semi-pelagisk tråling
- Identifisere og eliminere sikkerhetsrisikoene (HMS).
Prosjektet finansieres av Norges Forsksningsråd, FHF, Rolls Royce Marine AS og Mørenot AS; og gjennomføres i samarbeid med NTNU, Universitetet i Tromsø, Memorial University of Newfoundland og University of Massachusetts.