Konsortiet består av klasseselskaper, skipsverfts, designere, redere og forskningsinstitutter.
Bakgrunnen for forskningssamarbeidet er innføringen av Energy Efficiency Design Index (EEDI). Den ble innført av IMO (International Maritime Organization) i januar 2013 og setter strenge miljø- og utslippskrav til alle nybygde skip. Den enkleste måten å oppfylle disse kravene på, er å installere en mindre skipsmotor. Denne løsningen kan derimot gå utover sikkerheten til enkelte skip, på grunn av at manøvreringsegenskapene i ugunstige forhold ikke blir gode nok.
1300 tester
SINTEF leder et omfattende modelltestingsprogram i dette prosjektet, med mer enn 1300 tester for tre skipstyper med helt ulike hydrodynamiske egenskaper (RoPax-, kontainer- og tankskip). SINTEF deler på arbeidet med CEHIPAR, Flanders Hydraulic Research og TU Berlin. Mange forskjellige tester ble utført for å sjekke manøvrerings- og sjøegenskaper i bølger, for å verifisere avanserte programvarer og metoder utviklet spesielt for dette prosjektet.
Alle disse faktorene gjorde det mulig å gjennomføre en helhetlig vurdering av skipets egenskaper og komme fram til et minimumskrav til motorstørrelse som sikrer trygge operasjoner i utfordrende farvann og værforhold. Målet med prosjektet var å balansere krav til effektivitet, sikkerhet og økonomi.