Kunsten å tilrettelegge og lede møter, kalles fasilitering. Ordet kommer fra det latinske "facilis" som betyr "lett" eller "å lette". Å fasilitere vil si å gjøre det lettere for noen å nå et mål. En fasilitator legger til rette for at gruppemedlemmer skal utveksle ideer og finne løsninger, og oppnå noe de ikke ville klart like bra på egen hånd.
Boka er delt i to deler:
- Å gjøre lettere
- Fasiliteringsprosessen
Involvering av deltakerne er den grunnleggende arbeidsmetoden i fasilitering. I del 1 i boka beskriver vi de mange temaene det er viktig at du som fasilitator kjenner til for å oppnå involvering. Du trenger å kjenne til disse temaene for å kunne planlegge en god fasiliteringsprosess, og for å improvisere når du står i situasjonene og møtet tar en annen retning enn det du hadde tenkt.
I del 2 beskriver vi hele prosessen du må håndtere som fasilitator. Fasiliteringsprosessen følger samme mønster uavhengig av formålet med at en gruppe samles, og vårt hovedbudskap er at det er viktig å tenke helhetlig om både det enkelte møtet og konteksten du fasiliterer i. Vi har delt inn fasiliteringsprosessen i fire deler:
- Planlegging
- Oppstart
- Fremdrift
- Avslutning og oppfølging