Utfordringen er å få til en prosess som er økonomisk mulig å implementere under norske forhold som samtidig utnytter muligheten for integrasjon med eksisterende anlegg. Dersom en lykkes med prosjektet vil det bety at norsk industri vil være i stand til å produsere deler av det fossile drivstoffet som i dag forbrukes på transport, med et miljøvennlig og bærekraftig alternativ.
Studiene som vil bli gjort i prosjektet er fokusert på fremstilling av to spesifikke produkter:
- "jet-fuel" for flytransport
- bio-diesel som et alternativt drivstoff for tungtransport
En miks av tilgjengelig biomasseressurser vil bli brukt under fremstillingen av overnevnte produkter.Prosjektet vil ha høyt fokus på bruk av lav-verdi biomasse som er lett tilgjengelig i Norge i tillegg til andre tilgjengelige biomasse ressurser.
To nøkkelvalg er gjort i forhold til prosessutformingen og betraktes som avgjørende for et suksessrikt utfall av prosjektet:
-
Størrelsen på anlegg er begrenset til medium skalla (100-500 MW), noe som vil bidra til å oppnå realistiske transport kostnader
-
Prosessen i sin helhet er optimalisert og tenkes utgjort av tre separate del-prosesser:
- Et desentralisert forbehandlingstrinn som benytter torrefisering for å få til et homogent produkt som kan transporteres rimeligere
- Et sentralisert anlegg for gassifisering og FT-prosess
- Bruk av eksisterende raffinerianlegg for videre oppgradering av FT-produktene
Partnere:
- Avinor
- Silva Green Fuel AS
- Viken Skog SA
- CAMBI ASA
- ECOPRO AS
- Norges Forskningsråd
Internasjonale partnere:
- Johnson Matthey
- SP Energy Technology Center
Dette er et Kompetanseprosjekt for næringslivet (KPN prosjekt) med finansiering fra Norges Forskningsråd.