Bakgrunn for prosjektet
Rapporten "Psykisk helse hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner" [1] viser at det er høy forekomst (76 prosent) av psykiske lidelser blant unge i løpet av deres tre siste måneder i barneverninstitusjoner. Kun 38 prosent oppgir at de har fått noen form for psykiatrisk hjelp fra spesialisthelsetjenesten for disse lidelsene i løpet av denne perioden. Dette indikerer at en stor andel barn og unge på barnevernsinstitusjoner har udekkede behov for tjenester, både fra helsetjenesten og fra barnevern [1]. Dette er ikke en særnorsk utfordring, men gjelder også internasjonalt [2-5]. I tråd med disse funnene er det behov for tiltak for å sikre at barnevernets klienter som har psykiske vansker får tidlig tilgang til hensiktsmessige psykiske helsetjenester [6, 7]. Det er nødvendig med tidlig identifisering og utredning av psykiske vansker blant unge på barnevernsinstitusjoner for å kunne gi en forsvarlig oppfølging av vanskene, og slik forebygge vedvarende vansker [5, 8]. En god utredning tidlig i forløpet, og hjelp som er godt tilpasset barnets behov, vil kunne hindre skjevutvikling og minske behov for mer inngripende tiltak. Det er særlig viktig at barnets stemme blir hørt og vektlagt i utredningen [6].
Evalueringen
I evalueringen vil vi undersøke hva som karakteriserer de nye samhandlingsformene og rutinene mellom barnevern og BUP, og hvilke faktorer som fremmer og hindrer effektiv samhandling - for å oppnå tidlig kartlegging og oppfølging av psykiske vansker. Vi vil fokusere på tre hovedtema:
- samhandlingsformer og rutiner
- kartlegging og dokumentasjonsgrunnlag for henvisning til BUP
- brukermedvirkning
Vi vil gjennomføre datainnsamlingen ved kvalitative metoder med fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer av de ulike aktørgruppene som har deltatt i tiltaket, inkludert ungdommer som har blitt kartlagt.
Pilotprosjektet
Evalueringen gjennomføres på oppdrag av Bufetat region Midt-Norge. Formålet med pilotprosjektet har vært å utvikle og prøve ut i praksis gjensidig forpliktende samhandlingsformer mellom et utvalg av barnevernets omsorgsinstitusjoner, og de respektive lokale BUP-poliklinikker, for å sikre at nylig innskrevne barn og unge får nødvendig helsehjelp for sine psykiske vansker. Ved plassering i institusjon, skal barnet/ungdommen kartlegges ved hjelp av et relevant spørreskjema fra ASEBA. Dette oversendes BUP lokalt, og et samarbeidsmøte (fagmøte) avtales. På fagmøtet avklares hvorvidt barnet/ungdommen har rett på/behov for utredning/behandling i regi av BUP. Dette skal skje innen tre uker fra plasseringsdato.
Referanser
- Kayed, N.S., et al., Resultater fra forskningsprosjektet Psykisk helse hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Psykisk helse og barnevern, NTNU 2015.
- Arcelus, J., T. Bellerby, and P. Vostanis, A mental-health service for young people in the care of the local authority. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 1999. 4(2): p. 233-245.
- Heflinger, C.A., C.G. Simpkins, and T. Combs-Orme, Using the CBCL to determine the clinical status of children in state custody. Children and Youth Services Review, 2000. 22(1): p. 55-73.
- Kjelsberg, E. and P. Nygren, The prevalence of emotional and behavioural problems in institutionalized childcare clients. Nord J Psychiatry, 2004. 58(4): p. 319-25.
- Burns, B.J., et al., Mental health need and access to mental health services by youths involved with child welfare: a national survey. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 2004. 43(8): p. 960-70.
- Helsedirektoratet og Barne, -.u., - og familiedirektoratet, , Oppsummering og anbefalinger fra arbeidet med helsehjelp til barn i barnevernet. 2016.
- Lurie, J. and T. Tjelflaat, Samarbeid og samordning mellom barnevern og barne- og ungdomspsykiatri I Norge. Kunnskap om forskning, offentlige føringer, avtaler og nyere tiltak. 2009: NTNU Samfunnsforskning. Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
- Mount, J., A. Lister, and I. Bennun, Identifying the mental health needs of looked after young people. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 2004. 9(3): p. 363-382.