Det siste tiåret har vært starten på en revolusjon innen elektrisk mobilitet med overgangen fra fossile brensler til batterier som energi til transport. Dette skyldes introduksjonen av Li-ion-batterier med betydelig høyere energitetthet sammenlignet med andre typer batterikjemier. Det er fortsatt et betydelig behov for å øke den gravimetriske og volumetriske energitettheten til Li-ion-batterier fra dagens nivå, men uten å øke kostnadene for sluttbrukeren. For å øke energitettheten i Li ion-batterier øker man kapasiteten og spenningen, og her er det flere ideer og mulige kjemier å velge mellom. Post Li-ion-teknologier som Li-svovel og Li-luft er noen muligheter som vil kreve en betydelig lengre utviklingstid enn metodikkene som er foreslått her.
HiCath fokuserer på utvikling og modifisering av oksidmaterialer for interkaleringskatoder for Li-ion-batterier, inkludert optimalisering av elektrodestrukturer og skreddersøm av elektrolyttkomposisjoner som er egnet for høyspenningsapplikasjoner.
Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet