Til hovedinnhold
Norsk English

AUTOSHIP – Autonomous Shipping Initiative for European Waters

AUTOSHIP er et prosjekt som fokuserer på autonome skip og bruk av dem i transportsystemer på sjø og på Europas mange elver og kanaler, eller såkalte vannveier.

Kontaktperson

Illustrasjon: (c)Kongsberg Maritime

Prosjektet ble etablert for å bidra til å løse EU sitt mål om å overføre en betydelig mengde av godstransport fra vei til multimodale transportløsninger hvor sjø- og vannveitransport er viktige bestanddeler.  

AUTOSHIP bidrar til å oppnå dette målet gjennom å utvikle, integrere og demonstrere nøkkelteknologier for autonomi på to skip, ett fiskefórfartøyet og en lekter for vannveitransport av paller og stykkgods. I tillegg så bidrar prosjektet med en betydelig forskningsinnsats og tilrettelegging av rammeverk som støtter opp om teknologiutviklingen.

imagentcde.png

Illustrasjon: (c)Kongsberg Maritime.

AUTOSHIP-prosjektet ble påbegynt i 2019 og er et samarbeid mellom Kongsberg Gruppen, SINTEF og Eidsvaag, samt en rekke internasjonale partnere. Prosjektet forsker på autonome skip og er finansiert gjennom EUs forskningsprogram Horisont 2020. Prosjektet har et budsjett på cirka 30 millioner Euro, hvorav cirka 20 millioner Euro utgjør EU-midler (815012). For SINTEF har prosjektet resultert i en betydelig økt satsing på autonome skip.

SINTEF Ocean er forskningspartner i AUTOSHIP og jobber med å videreutvikle metoder for kostnadseffektiv og sikker bruk av fremtidens autonome transportsystemer. Vi prioriterer forskning og arbeid med terminologi og konsepter for å øke vår forståelse av vannbåren autonomi, utvikling av metoder for å evaluere sikkerhet, forenkling av dokumentasjons- og godkjenningsprosesser, samt metoder og verktøy for å vurdere økonomiske, miljømessige og sosiale konsekvenser av å bruke autonome skip i transport- og logistikksystemer.

Nøkkelinfo

Prosjektvarighet

2019 - 2023

Prosjektpartnere

SINTEF Ocean AS, Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Norcontrol AS, Kongsberg Digital AS, University of Strathclyde, Eidsvaag AS, Bureau Veritas, Zulu Associates, De Vlaamse Waterweg NV,  Ciaotech S.r.l – PNO Group