Vi har sammen med brukere utviklet og evaluert flere Mobility-as-a-Service (MaaS)-løsninger tilpasset spredtbygde strøk. Disse tjenestene er designet for å redusere klimagassutslipp og bidra til bærekraftig utvikling av distriktene gjennom gode transporttilbud.
Konsepter og prototyper som er utviklet i prosjektet, samt innsikten i behov vi har samlet fra forskjellige brukergrupper, kan bl.a. brukes for:
- utvikling av nye tjenester
- spesifisering av nye funksjoner i eksisterende systemer
- som beslutningsgrunnlag i planlegging av nye transportsatsinger.
Gode transporttilbud er viktig for at distriktene skal være bærekraftige og attraktive for næringsliv og befolkning. En hovedutfordring er å tilby et effektivt transportsystem som gir gode transporttjenester for alle, med lave kostnader og lav miljøbelastning. Dette er spesielt krevende i distriktene der avstandene er store og transportressursene er begrenset.
Rask utvikling innen delingsøkonomi og innovative konsepter for mobilitet som tjeneste, MaaS, muliggjør nye og bedre løsninger. MaaS integrerer forskjellige mobilitetstjenester i en tjeneste som er tilgjengelig i sanntid. Det er investert mye i MaaS-løsninger i store byer, mens MaaS for distriktene har så langt ikke fått mye oppmerksomhet.
Følgende verktøy og prototyper ble utviklet og evaluert sammen med brukere:
- STD-planleggeren som er et planleggingsverktøy for MaaS-operatører.
- TiD som er en mobilapplikasjon for beboere i distriktene hvor de kan planlegge og bestille samkjøring og henting av pakker.
- Fram og TiD for eldre som en reise- og koordineringstjeneste for eldre som bor i distriktene og som stimulerer til sosiale aktiviteter.
- STD-simulator som kan undersøke og sammenligne ulike scenarier for transport, for eksempel reelle og tenkte scenarier for pasienttransport for Sykehuset Innlandet.
Verktøy og prototyper som er utviklet i prosjektet, samt innsikten i behov vi har samlet fra forskjellige brukergrupper, kan brukes for utvikling av nye tjenester for å spesifisere krav til nye funksjoner i eksisterende systemer, og som beslutningsgrunnlag i planlegging av nye transportsatsinger.
Publikasjoner
Karahasanovic, Amela; Culén, Alma Leora; Skjetne, Jan Håvard & Hasle, Geir (2020). Key Performance Indicators in design for sustainable rural transport. IADIS International Journal on Computer Science and Information System. ISSN 1646-3692. 15(2), s. 107–122.
Prillard, Ophelia (2021). The Design and Creation of an ICT Transportation Management Service to Increase Mobility for Older Adult in Rural Areas, Master’s thesis in Engineering and ICT, NTNU.
Lund , Silje Helene & Johansson, Maria Løvland, Designing Human-Centred AI Interaction in Mobility-as-a-Service Applications for Young People in Rural Areas (2022), Master Thesis in Informatics: Design, use and interaction, Department of Informatics, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, University of Oslo.