Støtteordninger for personer med funksjonsnedsettelse utgjør en viktig del av den offentlige virkemiddelbruken for å styrke deltakelse i arbeid, utdanning og i samfunnet generelt. Dersom transportsystemet skal støtte og styrke gruppens levekår og deltakelse, må transporten innfri krav knyttet til administrasjon, informasjon, fleksibilitet, sikkerhet og forutsigbarhet. Utredningen omfatter transportordningene; fylkeskommunal TT-ordning, stønad til anskaffelse av motorkjøretøy eller annet transportmiddel (bil fra NAV), grunnstønad for å dekke nødvendige ekstrautgifter til transport, reisetilskudd til dekning av nødvendige ekstra reiseutgifter til og fra arbeidsstedet, arbeids- og utdanningsreiser, tilleggsstønad til dekning av reiseutgifter og honnørrabattordningen (blinde og døvblinde).
Utredningen bygger på ulike metoder for innsamling og analyse av data: dokumentgjennomgang, spørreskjema, intervjuer og samfunnsøkonomisk analyse. Med denne fremgangsmåten (metodetriangulering) har vi kunnet belyse problemstillingene fra ulike vinkler og perspektiver. I tillegg til forskergruppen i SINTEF, har prosjektet hatt en referansegruppe bestående av representanter for Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norges handikapforbund, Norges Blindeforbund, en fylkeskommune, NAV Bilsentrene og NAV Tiltak Innlandet.
I utredningen er det avdekket behov for endringer i enkeltordninger og behov for bedre samordning, og det foreslås forbedringer i organisering av transportordningene med en vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser.