Utvikling av brenselcelleteknologi skjer raskt, og gir energisparende løsninger i et bredt spekter av applikasjoner, inkludert transport og mobilitet. Det er imidlertid begrensninger i membran- og elektrodesammenstillingen (MEA, kjernekomponenten i den elektrokjemiske reaksjonen) som må overvinnes for å forbedre ytelsen. Det EU-finansierte CAMELOT-prosjektet er et konsortium av forskningsinstitutter og universiteter, MEA-leverandører og produsenter av originalutstyr (OEM) som har som mål å undersøke ultratynne komponentlag med lav mengde katalysator som kreves av fremtidige MEA-er. Prosjektet vil kombinere numerisk modellering med nyskapende in situ karakterisering for å utvikle en vitenskapelig forståelse av begrensningene til avanserte MEAer. I tillegg vil en åpen kildekodemodell gjøre all vitenskapelig utvikling tilgjengelig for det globale brenselcellesamfunnet.
Partners:
- SINTEF (NO, coordinator)
- JOHNSON MATTHEY FUEL CELLS LIMITED (UK)
- TECHNISCHE UNIVERSITAET CHEMNITZ (DE)
- FCP FUEL CELL POWERTRAIN GMBH (DE)
- BAYERISCHE MOTOREN WERKE AKTIENGESELLSCHAFT (DE)
- ALBERT-LUDWIGS-UNIVERSITAET FREIBURG (DE)
- PRETEXO (FR)
Prosjektet er finansiert gjennom EUs H2020 forsknings- og innovasjonsprogram, emne - Fuel Cells and Hydrogen Joint, under GA nr. 875155.