Norske anleggsmaskiner går på tomgang nesten halvparten av arbeidstiden. I tillegg står de for en femtedel av klimagassutslippene fra bygg- og anleggsnæringen.
Se for deg et veiprosjekt der hver eneste anleggsmaskin alltid vet hvor de andre er, hva de gjør og hva som er den optimale måten å organisere arbeidet på. Algoritmer som gjenkjenner effektive rutevalg, ser hvilke maskiner som trengs hvor og samkjører maskinparken kan gjøre dette til en realitet. Unødig ventetid, tomgangskjøring og overflødig arbeid blir en del av fortiden, samtidig som anleggsprosjekter blir mer bærekraftige.
Derfor leder Skanska nå et forskningsprosjekt (Pilot-E) med SINTEF, Volvo og Ditio som ser på hvordan kunstig intelligens og data kan bidra til å kutte utslipp og kostnader, samt spare tid.
Forskere fra SINTEF Digital skal utvikle en løsning for automatisk sanntidsstyring av maskinparken basert på data som Skanska logger kontinuerlig. Sammen bruker vi maskinlæring og ruteoptimalisering for til å effektivisere og redusere klimagassutslippene. Det digitale verktøyet som utvikles skal bli kommersielt tilgjengelig, slik at bransjen sammen kan nå bærekraftsmålene.