Forbedre samspillet mellom ulike aktører innen katastrofehåndtering
For å oppnå samfunnets evne til å takle katastrofer kreves involvering av befolkningen. Når en katastrofe oppstår, kan befolkningen medvirke med ressurser og informasjon som bidrar til positiv reaksjon og gjenreising etter hendelsen. Befolkningens deltakelse medfører likevel til nye risikoer og usikkerheter i en kompleks situasjon. Hensikten med prosjektet ENGAGE er å forbedre samspillet mellom formelle og uformelle aktører innen katastrofehåndtering.
Skal gjøre samarbeidsløsninger mer kjente
Det primære målet er å gjøre samardeidsløsninger mer kjente og brukbare for myndighetene og beredskapsorganisasjonene. Med løsningene menes for eksempel teknologier, metoder, retningslinjer, strategier eller tilnærminger.
Kunnskap om befolkningens bidrag til katastrofehåndtering
Et viktig resultat av prosjektet er kunnskap om befolkningens bidrag til katastrofehåndtering og om behov for å styrke dette bidraget. Dette er grunnlaget for en konseptuell modell for samfunnets evne til å restituere. Arbeidet er basert på litteraturgjennomgang, intervjuer, undersøkelser og omfattende analyser av «cases».
Katalog over løsninger
Basert på denne kunnskapen er hovedresultatet av prosjektet en katalog over løsninger, «Catalogue of Solutions» (CoS). Katalogen skal gi inspirasjon og veiledning til myndighetene og beredskaps-organisasjonene. CoS er innebygd i en kunnskapsplattform som beriker katalogen med ytterligere informasjon, for eksempel en liste over uformelle løsninger skapt av fra innbyggerinitiativer.
KI-basert chatbot for nødkommunikasjon
En KI-basert chatbot for nødkommunikasjon har også vært utforsket. Chatboten er en funksjonell prototype basert på litteraturgjennomgang og ekspertinnspill.
Valideringsøvelser ble gjennomført i Trondheim (Norge), Roma (Italia), Baskerland (Spania) og Romania.