Bakgrunnen for prosjektet er at maritim transport er preget av mange ulike IT-systemer, både ombord på skipene, for de forskjellige rederiene og operatørene, og fra myndighetene. Samtidig er maritim transport internasjonal og står for omtrent 90 prosent av all last som eksporteres. Sjøtransporten må også koordineres med videre transport til bestemmelsesstedet, i de tilfellene der det ikke er en havn.
Nye krav til rapportering og mer effektiv informasjonsutveksling mellom aktørene krever introduksjon av nye digitale løsninger og at disse blir koordinert internasjonalt.
Forenkle kommunikasjonen
ISTS-prosjektets visjon er å knytte maritim transport opp mot eksisterende Intelligente Transport Systemer (ITS) ved å etablere en arkitektur som skal bidra til et interoperabelt og brukerorientert maritimt digitalt økosystem. Dette skal gjøre det mulig for norsk industri og myndigheter å utvikle nye digitale tjenester og systemer for det verdensomspennende markedet.
Den foreslåtte arkitekturen vil være et spesialtilfelle av en generalisert IT-arktitektur og vil blant annet bestå av disse tre lagene:
• Domenet: Definisjonen av domenet og dets avgrensning, inkludert roller som representerer personer, organisasjoner, systemer og utstyr.
• Prosesser: Definisjonen av prosessene og funksjonene som må støttes for å få domenet til å fungere.
• Informasjonsmodell: En generalisert informasjonsmodell som dekker informasjonselementene som kreves av funksjonene og prosessene.
Arkitekturen vil være basert på følgende fagområder:
• eNavigasjon, elektroniske kart og Maritime Single Window: Integrasjon mellom offentlige landbaserte systemer og skipssystemer for sikker og effektiv navigasjon.
• Automatisert dataoverføring skip-land: Dette inkluderer automatiske utslippsrapporter, reise- og havneplanlegging og kommersielle driftsrapporter.
• Automatiserte havne- og terminaltjenester: Dette dekker utveksling av digital informasjon mellom aktører i havnene og terminalene, skip i havn og andre aktører i logistikksystemene. Dette vil også muliggjøre et sømløst ITS-grensesnitt til vei- og jernbanedrift.
• Sikker og åpen datadeling og tilgang: Sikkert dataeierskap kombinert med effektiv og cyber-sikker datadeling er en kritisk komponent for alle disse tjenestene.
Arbeidet med den maritime arkitekturen vil foregå i følgende demonstrasjoner:
1,2,3: Informasjonsutveksling ved havneanløp ved bruk av IP-baserte protokoller (ISO28005)
4: Informasjonsutveksling ved havneanløp ved bruk av VDES
5: Noon-rapportering
6: Digitale signaturer
En viktig del av prosjektet er å formidle resultatene til IMO (International Maritime Organization), slik at disse kan inkluderes i IMO kompendiet. Dette inneholder en stor mengde omforente konsepter.
Partnere:
SINTEF
ITS Norway
Universitetet i Sørøst-Norge
Kystverket
Sjøfartsdirektoratet
Kartverket
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Electronic Chart Centre (ECC)
Standard Norge
Grieg Connect
NAVTOR
Kongsberg Discovery Seatex
Kongsberg Norcontrol
Neuron Solution