LeakNor
Arbeidspakker
Hovedaktiviteter i FoU-prosjektet
Prosjektet er bygget opp etter prosessen man finner igjen i såkalt 'Asset Management' (forvaltning av verdier). Asset Management er bygget opp slik at man planlegger og tar avgjørelser på tre ulike nivå , definert blant annet ved ulik skala og ulik tidshorisont. Disse tre nivåene defineres som strategisk, taktisk og operasjonelt nivå. Prosjektet er bygget opp slik for å sikre en helhetlig tilnærming, og for å sikre at tiltak og avgjørelser tas på riktig nivå. Arbeidspakkene er derfor delt inn i strategisk, taktisk og operasjonell tilnærming til lekkasjereduksjon. Prosjektet består av fire arbeidspakker.
WP1 Strategisk nivå: Arbeidspakke 1 kobler eksisterende state-of-the-art til innovasjonen i dette prosjektet og handler om det langsiktige strategiske arbeidet med lekkasjereduksjon.
- Aktiviteter: Utarbeidelse av veileder. Gjennomgang av nåværende tilgengelige veiledere og veikart. Workshop blant partnere.
WP2 Operasjonelt nivå: Arbeidspakke 2 har fokus på det operasjonelle arbeidet med lekkasjereduksjon, som omhandler konkrete teknologier og metoder for å redusere vanntapet.
- Aktiviteter: Vi tester ut piloter for lekkasjereduserende teknologier. I tillegg vil maskinlæring tas i bruk for å vurdere lekkasjer i nåtid og i framtid. Flere workshops.
WP3 Taktisk nivå: I arbeidspakke 3 løfter vi blikket noe for å se på hvordan man helhetlig kan angripe et område for å redusere vanntapet.
- Aktiviteter: Vi gjennomfører en større kommunal pilot for å se på hvordan man helhetlig kan angripe ledningsnettet for å redusere lekkasjer.
WP4 Beslutningsstøtte basert på strategisk, taktisk og operasjonell lekkasjereduksjon: I arbeidspakke 4 tar vi lærdom fra de tre andre arbeidspakkene og fra all tidligere kunnskap for å utvikle et tilpasset beslutningsstøtteverktøy.
- Aktiviteter: Vi etablerer et brukervennlig beslutningsstøtteverktøy som skal hjelpe kommuner å ta de rette valgene mhp tiltak for lekkasjereduksjon. Dette inkluderer blant annet multikriterieanalyse for å øke forståelse.