Digitaliseringen har som mål å øke effektiviteten og forenkle arbeidsoppgavene våre. Samtidig opplever vi ofte at digitale tjenester ikke fungerer som forventet, eller at de hindrer oss i rollen som kunder, brukere og ansatte.
Hovedmålet vårt er å øke kvaliteten på digitale tjenester ved å kombinere forskning på prosessanalyse og kundereiser, godt støttet av metoder innen formelle analyser og kunstig intelligens.
I første fase av prosjektet vil vi bygge verktøy for automatisk datafangst av digitale kundereiser. Med utgangspunkt i databaser for brukerreiser og brukermodeller vil vi bruke logikkbaserte teknikker og maskinlæring til å avdekke avvik og estimere fremtidige forløp. Store og strukturerte datasett vil også gjøre det mulig å identifisere mønstre i hva som fører til gode brukeropplevelser og vellykkede tjenester.
Våre to FoU-leverandører, Greps og Telenor, vil være hovedkilden til data om kundereisen. GrepS er et oppstartsselskap som tilbyr tjenester for analyse av programmeringsevner. Telenor leverer mobiltelefoni og et bredt spekter av TV- og bredbåndstjenester i Norden og Asia.
Som en del av resultatene vil vi utvikle maskinlesbare modelleringsspråk med tilhørende analyseverktøy til å beskrive brukerreiser, men også til å forutse fremtidige forløp og finne løsninger på problemer som kan oppstå. Vi vil basere disse språkene og analyseverktøyene på formelle metoder og samtidighetsteori, som bygger på grunnlaget for teoretisk informatikk.