Tannlegehjelpen har utviklet en MVP for en digital plattform som skal hjelpe helsearbeidere i institusjon å samhandle med Den offentlige tannhelsetjenesten for å behandle og forebygge smerter og symptomer i munn og tenner hos pasienter ute i institusjon. For å kunne gjøre en pilotering av denne, er det viktig å ha på plass noen digitale veiledere som kan gi kunnskap og beslutningsstøtte. Hvordan disse veiledere skal utformes for å ha best effekt, skal kartlegges i et relatert prosjekt som DENTAPPS AS har sammen med NORCE.
Det er flere grunner til å gjøre følgeforskningen – altså se på hvordan piloten fungerer med innhold/veiledere som et forprosjekt. Blant annet fordi vi for å kunne løse utfordringen med hvordan vi skal videreutvikle på en god måte, må finne svar på blant annet:
- Hvordan er plattformen implementerbar opp mot eksisterende digitale system?
- Er den av pedagogisk god nok kvalitet og har en ønsket sosio-økonomisk effekt?
- Hva er viktig for brukeren mht. god flyt i tjenesten knyttet til den tekniske utviklingen?
Dette prosjektet skal bruke funn og kunnskap fra kartleggingsprosjektet. Vi skal gå i dybden for å se på hvorfor dagens system ikke fungerer, slik at plattformen kan videreutvikles i en retning hvor den løser disse utfordringene. Dels ved å utvikle en løsning sammen med, og hvor utdannelsesinstitusjoner, kompetansesentre og offentlig tannhelsetjeneste står for fagkunnskap og innhold, og hvor plattformen utvikles basert på brukernes behov.