Til hovedinnhold
Norsk English

BE-sTrONG - Mot fremtidens bærekraftige betongkonstruksjoner i marine miljøer

Arbeidspakker


FoU-arbeidet er delt inn i:

  • tilpassing av avanserte materialløsninger for miljøvennlig betong,
  • dokumentasjon av materialrobusthet og ytelsestester iht. nasjonalt tillegg til NS EN 206 samt levetidmodellering,
  • verifikasjon/demonstrasjon av prototyper gjennom tilstandskontroll i langtidseksponering i relevant marint miljø,
  • dokumentasjon/-sertifisering av miljøprestasjon.

Populærvitenskapelig sammendrag av framdriften i BE-sTrONG innovasjonen ved prosjektmåned 30:

Hensikten med bruk av avanserte tilsetningsstoffer (TSS) er å kompensere for effekten av redusert sementinnhold i betong og opprettholde bestandigheten. I H1 ble det kartlagt ulike TSS i utvalgte bindemidler med innføring av en forenklet testprosedyre til mørtelresepter som resulterte i en serie lovende betongsammensetninger (M1.1, Q4/2022). Arbeidet i H1 på mørtelresepter resulterte i anbefalinger av utvalgte TSS og deres doseringer i resepter med betongblandinger basert på bindemidlene som sementprodusentene har utviklet (se M1.2, Q2/2023). Betongreseptene ble fulgt opp med betydelig funksjonstesting i H2. Disse ytelsestestene viste at det trengs spesielle materialkombinasjoner for å kunne tilfredsstille kravet til tidlig trykkfasthet mot B55 og betongbestandighet. I H2 ble det derfor et labskalaprogram gjennomført hos betongprodusenten hvor de grunnleggende FoU resultatene med optimerte og oppskalerte resepter ble verifisert (M2.1, Q1/2024). Konklusjonen førte til fire betongresepter og blandingene ble først produsert i labskala hos samarbeidspartnerne, og karakterisert også på robust støpelighet i glidestøp før fullskalaproduksjon med de endelige fire BE-sTrONG-resepter kunne startes i sommer 2024. I denne sluttfasen av materialutviklingen ble reseptene optimalisert i henhold til ferske egenskaper og støpelighet i formkasser utstyrt med tett stålarmeringsnett spesielt laget for betongbjelkene som også delvis ble instrumentert med sensorer. Dette var et viktig steg frem mot felteksponeringen i Austefjorden i september 2024 (H3). H3 har utarbeidet prosedyrene for tilstandskontroll av de utplasserte prototypene som skal følges opp med data registrering og prøvetaking for kloridanalyser over en lengre periode (M3.1, Q4/2023). Parallelt gjennomføres det akselererte funksjonstester med prøvestykker fra fullskalabetongblandinger for å få innsikt i utvalgte materialegenskaper på kort tid som innspill til vurderingen av revisjon mot gjeldende krav i standardverket (DNV-ST-C502, M4.2, Q2/2024) som en aktivitet i H4.

I milepælrapporten M4.1 (Q2/2023) har prosjektteamet vurdert klimafotavtrykket til miljøvennlige bindemidlene som sementleverandørene tok inn i prosjektet. Beregninger av CO2-avtrykket til utvalgte betongresepter fra H2 viser til at det er mulig å oppnå 30% reduksjon i forhold til dagens bransjereferanse for lavkarbonbetong (B55; Lavkarbon A; NB37/2024) med de optimerte industrireseptene (fullskalaproduksjon).

BE-sTrONG prosjektet vil vise at utnyttelse av avanserte TSS øker bestandigheten til nye betongløsninger muliggjør å prosjektere og utføre fremtidige konstruksjoner i marint miljø med betydelig redusert CO2-utslipp. I sluttfasen skal det kartlegges hvor mye ressursbehovet til vedlikehold og reparasjon i konstruksjonenes planlagte levetid kan reduseres.