En tilstandsanalyse har avdekket alvorlige skader på spennarmeringen på Herøysund bru, og det er besluttet å bygge ny bru av sikkerhetshensyn.
En tidligere og bedre tilstandsanalyse ville trolig ført til at man valgte å rehabilitere i stedet for å rive og bygge ny bru, og dermed spart både utgifter og klimautslipp.
Nordland Fylkeskommune har satt i gang FoU-prosjektet for å teste ut nye metoder for tilstandsanalyse og rehabilitering før brua rives. SINTEF er med som forskningspartner, og målet er å etablere miljøvennlig forvaltningsstrategi som skal kunne benyttes på andre bruer.
Bakgrunn
- Herøysund bru er en etter-oppspent betongbru i Nordland
- Inspeksjoner har vist skader på spennarmering, og brua har vært reparert med karbonfiber
- Målingssystem er installert for å få kontinuerlige målinger av deformasjoner og rissbrede
- Ny bru skal erstatte den eksisterende Herøysundbrua
Partnere
- NTNU (Institutt for konstruksjonsteknikk og Institutt for Maskinteknikk og Produksjon)
- SINTEF
- The Artic University of Norway (UIT) (IVT fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi)
- Nordland Fylkeskommune
- Statens Vegvesen