Til hovedinnhold
Norsk English

MAXSENSE - Bruk av menneskelige avatarer for å øke utnyttelsen av sensordata

Målet med MAXSENSE er å lage et portabelt AI-basert modelleringssystem for å generere personaliserte menneske-/kropp-modeller (eller "avatarer"). Ved å kombinere disse nye modellene med sensorer på og rundt brukeren kan vi få ut høy-kvalitets data som kan brukes to forbedre trening, arbeidssituasjon eller produktdesign.

Kontaktperson

Ill.: Shutterstock

I en stadig mer "teknologisert" verden bekymrer vi oss over hvorvidt økt bruk av laptoper på hjemmekontor gjennom en lockdown har forutsigbare, spesifikke negative konsekvenser som problemer med rygg og nakke. Kostnaden ved ryggproblemer på arbeidsplassen er i USA alene estimert til $226 milliarder i året. Når vi trener på et helsestudio kan vi lure på om en øvelse faktisk gjør oss i bedre form eller bare gjør oss mer anspente.

Kroppsbårne sensorer, og sensorer i møbler, klær og gulv kan hjelpe oss med å måle aspekter av funksjon og velvære, og bidra til å forbedre design, arbeids- og treningrutiner. Presise sensor-teknologier kan hindre skader, overvåke potensiell degradering eller forbedring i funksjon, og hjelpe oss med å foreskrive spesifikke aktiviteter eller endringer i et individs arbeidsmiljø, og derved redusere offentlige helsekostnader og samtidig øke enkeltmenneskets velvære og funksjon. Likevel, uten en god modell av oss brukerne, er verdien av sensordata sterkt begrenset. Det er vanskelig å si med sikkerhet at det å sitte på en bestemt måte er dårlig for holdningen din, eller at en stol er dårlig designet.

Målet med MAXSENSE er å lage et portabelt AI-basert modelleringssystem for å generere personaliserte menneske-/kropp-modeller (eller "avatarer"). Ved å utnytte nye programmeringsverktøy samt å integrere fundamental kunnskap om menneskelig anatomi planlegger vi å bygge individualiserte avatarer basert på noen minutter med 3D dataopptak. Ved å kombinere disse nye modellene med sensorer på og rundt brukeren kan vi få ut høy-kvalitetsdata som kan brukes til å forbedre trening, arbeidssituasjon eller produktdesign. Systemet kan brukes for eksempel av personlige trenere som jobber med en bestemt elev, eller en designer som jobber med å gjøre et arbeidsmiljø tryggere.

Nøkkelinfo

Prosjektvarighet

2022 - 2026

Finansiering

NFR, prosjektnummer: 332848

Partnere

Universitet i Oslo, NxTech, Nordic Semiconductor, SATS, Flokk, Norges idrettshøgskole (NIH), Cornell University

Prosjekttype

KSP-S