Transportsektoren bidrar betydelig til utslipp av drivhusgasser, og europeiske lastebilprodusenter ser på hydrogen som en kraftfull og bærekraftig løsning for nullutslipp.
I H2Accelerate TRUCKS-prosjektet skal 150 brenselcelledrevne 41 - 44 tonns hydrogenlastebiler utvikles og demonstreres av Daimler, Volvo og IVECO. Lastebilene skal testes under krevende driftsforhold, inkludert kaldt og varmt klima og store høyder. Shell, Everfuel og TotalEnergies vil sikre at hydrogen kan leveres til lastebilene gjennom et voksende nettverk av HRS som dekker det transportnettverket (TEN-T) i Europa. Lærdommen fra prosjektet vil bidra til å legge til rette for økt utbredelse og bruk av hydrogenlastebiler, og sikre at sektoren kan nå full industrialisering. H2Accelerate TRUCKS-konsortiet har blitt tildelt 30 millioner euro fra Clean Hydrogen Partnership for å gjennomføre dette ambisiøse prosjektet og resultatene skal deles med politikere, transportselskaper og industrien generelt.
H2Accelerate TRUCKS-konsortiet inkluderer også Finlands tekniske forskningssenter (VTT), International Road Transport Union (IRU), Romanian National Union of Road Transporters (UNTRR), Federazione Italiana Autotrasportatori Professionali (FIAP), det østerrikske handelskammeret (WKÖ) og franske ERM. SINTEF koordinerer prosjektet, og vil også bidra til protokollene og planen for datainnhenting og -håndtering, utvikle en "Best Practice Guide" for markedsimplementering og vedlikeholdstjenester, utføre en teknisk-økonomisk og forretningsmessig case-vurdering, bidra til å identifisere og evaluere politiske og regulatoriske barrierer og basert på dette foreslå fremtidige politiske virkemidler i Europa.