Undervanns rørledninger for transport av naturgass på den norske kontinentalsokkelen er anerkjent som en mulighet for storskala transport av hydrogen fra Norge til Europa. Å bruke eksisterende rørledninger til transport av hydrogengass medfører flere utfordringer, spesielt risikoen for hydrogensprøhet.
Sikkerheten i hydrogentransport avhenger av å forstå hydrogenets påvirkning på rørledningsmaterialer. Nyere funn fra RCN-prosjektet HyLINE (2019-2023) viser at selv om hydrogen påvirker de mekaniske egenskapene til undersøkte rørledningsstål negativt, kan de fortsatt oppfylle eksisterende krav til design. Resultatene tyder imidlertid også på at sveisene kan være mer sårbare. For å undersøke dette vil HyLINE II sette søkelys på materialintegriteten til sveisede forbindelser i undervanns hydrogenrørledninger, og betydningen den har for integriteten til hele rørledningen.
Det er forventet at resultatene fra HyLINE II vil bidra til å innfri ambisjonene om å transportere hydrogengass til Europa gjennom eksisterende og nye undervanns rørledninger. Fra et industrielt perspektiv kan prosjektet veilede design og sveising av rørledninger for hydrogenbruk. Kunnskapen som bygges i prosjektet vil være viktig for å etablere sikre material- og fabrikasjonskrav, grenser for drift og akseptkriterier for fabrikasjon og inspeksjon i drift av eksisterende og nye rørledninger.
Forskningspartnerne vil bruke en kombinasjon av laboratorieeksperimenter og numeriske simuleringer for å identifisere og kvantifisere kritiske mekanismer og materialegenskaper som må tas hensyn til. NTNU har tre PhD-kandidater i prosjektet.
SINTEF, NTNU og Kyushu University (Japan) vil samarbeide med nasjonale og internasjonale industripartnere som omfatter hele verdikjeden i hydrogensamfunnet.
HyLINE 2 (NFR nr. 344377) er fellesfinansiert av Norges forskningsråd og industripartnerne Equinor, Gassco, Total E&P, TechnipFMC, Tenaris Dalmine (Italia) og AS Norske Shell.
Budsjett: 28 mill NOK