Bakgrunn
Det har i noen år vært arbeidet med å fornye metodikk og regelverk for beregning av støy fra veitrafikk. Eldre metoder fases ut, og nye introduseres. De nyere metodene har betydelig bedre oppløsning og nøyaktighet enn sine forgjengere og tar hensyn til ulike detaljer for kjøretøypark, kjøremønster og type veidekke, som alle har stor innvirkning på støyen. Parametrene som brukes for støykildedata er imidlertid enten basert på målinger fra sentrale deler av Europa eller stammer fra målinger i Norden for mer enn 20 år siden. Som følge av dette er det usikkerhet om de er tilstrekkelig representative for dagens forhold i Norge. Den høye andelen elbiler i Norge er et eksempel på denne usikkerheten. Slitasjen fra piggdekk på asfalt er en annen.
Målemetode
Hovedkomponenten i dette prosjektet har vært å gjøre opptak av lyd på ulike steder langs norske veier, med ulik hastighet og veidekke, for å kvantifisere korreksjoner tilpasset norske forhold. Målingene gjøres i veikanten med instrumentering for å samle inn data fra individuelle passeringer av vanlige kjøretøy i normal trafikk. Dette inkluderer målinger av støyutslipp (mikrofoner), hastighet og akselerasjon (radar), skiltgjenkjenning (kamera), samt måling av værforhold (vind, temperatur, luftfuktighet og nedbør). Ytterligere parametere for hvert kjøretøy, som type/merke/modell, motor/effekt og vekt og dekkdimensjoner, er hentet fra det norske kjøretøyregisteret ved hjelp av kjøretøyets nummerskilt.
KI-teknologi brukt på lydopptak
I tillegg har ny KI-teknologi blitt brukt på alle lydopptak for å kvalifisere at isolerte forbikjøringer ikke påvirkes av andre kjøretøy, bakgrunnsstøy eller lignende forstyrrelser. KI-teknologien har også blitt brukt for kjøretøyklassifisering i tilfeller der lisensplate-tilnærmingen mislyktes. Prosjektet validerer denne metodikken til å være god nok for automatisert klassifisering av de aktuelle kjøretøyklassene, og eliminerer dermed behovet for skiltgjenkjenning i fremtidige prosjekter.
Nye sett med kildeparametre er utviklet
Med dette oppsettet ble det gjort ubemannede målinger i 2023 for en stor mengde enkelt-passeringer, som spenner over ulike veityper, veidekker, kjøretøyklasser og hastigheter. Rapporten fra prosjektet — FoU-prosjekt – Kildestøy fra veitrafikk — peker på et klart behov for å oppdatere støykildedata for bruk av Nord 2000- og Cnossos-EU-metodene i Norge. Nye sett med kildeparametre er utviklet for disse metodene, med tanke på generell bruk på vanlige norske veger.