Elevene vil bli forberedt på å respondere raskt og effektivt på krevende og utfordrende situasjoner om bord, og de vil være klare til å operere i vanskelige situasjoner før de utfører dem. Gjennom bruk av gamifisering i XR-treningen vil engasjementet og motivasjonen blant elevene øke, noe som fører til mer effektive læringsresultater. Ved å inkorporere XR-teknologi i maritim utdanning, har Ready2Respond som mål å lukke gapet mellom kravene i skipsindustrien og utdanningen som tilbys elever ved maritime skoler.
Den riktige opplæringen av maritimt personell er anerkjent som en nødvendighet i lys av de nye trendene, utfordringene og kompleksiteten i skipsindustrien. Det er en mismatch mellom kravene i skipsindustrien og kandidatene fra utdanningsinstitusjonene. Svært lite praksisopplæring tilbys av formell utdanning til elever (i alderen 15-18) som ønsker å satse på en karriere innen maritim sektor.
Behovet er todelt:
- Den maritime utdanningen som tilbys må forbedres.
- Det er mangel på høyt kvalifisert personell i skipsindustrien.
Nylige teknologiske fremskritt skaper nye muligheter for å utvikle eksisterende maritimt opplæringsverktøy og metoder. Ready2Respond har som mål å forbedre maritim utdanning for elever i alderen 15-18 år ved å bruke XR-teknologi. XR-teknologi (som omfatter AR, VR og MR) har enormt potensial på grunn av forskjellige innovative utdanningsverktøy som enkelt kan tas i bruk, og brukes av elevene ved maritime skoler i Hellas og i Norge. Opplæringen tar også sikte på aspekter som elevene ikke har blitt undervist i under obligatorisk offentlig utdanning.
For SINTEF er det strategisk viktig og en høy prioritet å håndtere utfordringene knyttet til bærekraftsmål 4 og sikre inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning, samt fremme muligheter for livslang læring for alle. SINTEF Digital (Teknologiledelse) vil designe, utvikle og evaluere en rekke støttemekanismer for XR-applikasjonen, inkludert visualisering av gamifiseringselementer og gamifisert læringsevaluering. Vi vil organisere deltakende verksteder med lærere og elever ved greske og norske maritime skoler, og vi vil analysere resultatene fra to evalueringsstudier.