Flytbatterier (basert på vanadium og metall-luft sink-brom-flytbatterier) betraktes som lovende elektrokjemiske energilagringsteknologier for stasjonær energilagring. Imidlertid begrenses fullskala kommersialisering fortsatt av relativt kort utladningstid (12 timer) for anvendelser innen langvarig energilagring (LDES), høye kapitalkostnader (CAPEX) og sikkerhets- og bærekraftsproblemer (giftighet og korrosivitet av vanadium, halogener).
ReZinc vil redesigne og utvikle nye driftsmetoder av konvensjonelle metall-luft flytbatterier ved å utvikle og demonstrere på laboratorieskala (TRL 4) et helt nytt redoks-mediert sink-luft flytbatteri. Dette vil bruke ZnO/Zn som en lagringsvektor for elektrisitet ved bruk av elektrokjemiske mediatorer for ladningstransport i batteriet. En banebrytende redoks-mediert strategi for forbedrede ladningstransport brukes for å oppnå det første dendritt-frie metallbaserte flytbatteriet. Kontroll av metall/metalloksid-redoksreaksjonen i det negative reservoaret og eliminering av elektropletteringsprosessen inne i cellen vil muliggjøre langvarig utladning (> dager) og langvarig lagring (måneder), med påfølgende kommersialisering av den første økonomisk levedyktige elektrokjemiske energilagringsteknologien for LDES-applikasjoner.
SINTEF Energi AS koordinerer prosjektet og skal utvikle multifysiske modeller for å optimalisere cellens ytelse, samt designe og bygge et 1 kWh flytbatteri med et nytt tankdesign som skal testes og valideres gjennom 6 måneder.
Prosjekt partnere:
- SINTEF Energi AS (Coordinator)
- Aarhus University
- NTNU
Funded under: Norges Forskningsråd (Forskerprosjekt for unge talenter)