Viltpåkjørsler er ikke bare et stort trafikksikkerhetsproblem, infrastruktur og vei som vi bygger mer og mer av, fragmenterer også leveområder for elg, hjort og andre dyr.
Viltgjerder og viltoverganger er svært kostbare, og de har ikke alltid ønsket virkning. Derfor må vi finne andre løsninger som gir sjåfører mulighet til å ta gode valg i trafikken og i utsatte områder.
WILDETECT samler inn og analyserer både eksisterende og nye data. Målet er å få kunnskap om hvor det er størst fare for kollisjonsulykker. Vi undersøker også lovende teknologier og integrasjonspotensialet mellom disse.
Vi utforsker:
- predikering av kollisjoner ved bruk av ulike registre
- viltdeteksjon- og varslingssystemer ved bruk av sensordata fra for eksempel bakke og drone, og integreringspotensial
- aksept og effekt av delløsninger i VR-lab og på vei
WILDETECT er et samarbeidsprosjekt mellom forskning, viktige samfunnsaktører og næring. Sammen bygger vi ny kunnskap gjennom å utforske forutsetninger for et integrert, trygt og smart trafikksystem - for å unngå kollisjon med vilt.
Forskningspartnere:
- SINTEF (prosjektleder) | Kontakt: Lillian Hansen
- NINA – Norsk Institutt for naturforskning. Kontakt: Lars Rød-Eriksen
- Høgskulen på Vestlandet (HVL). Kontakt: Martin Fodstad Stølen
Sistnevnte vil ansette en PhD innen informatikk.
Samfunnspartnere:
- Statens vegvesen (SVV). Kontakt:
- IMSA Knowledge Company AS. Kontakt:
Prosjektet har en rådgivningsgruppe bestående av: Bane NOR, Transport Research Center (Tsjekkia) og andre eksperter i SVV og HVL.
Foto: Johan Trygve Solheim / Norsk hjortesenter