Målet med prosjektet er å kutte de indirekte utslippene i anleggsprosjekter, samt å ta ned barrierene som stopper omstillingen til en mer grønn og bærekraftig vegbygging.
I løpet av tre år skal vi pilotere minst ti nye løsninger som ikke bare vil bidra til mer bærekraftig vegbygging og reduserte klimagassutslipp, de har også stort potensial for industrialisering og eksport.
SINTEF leder arbeidspakke 3,4 og 5, som omhandler pilotering, koordinering av pilotutvikling og kvalitetssikring av resultatene.
Delprosjekt 3 Vegkropp
Kontaktpersoner: Lillian Mathisen og Marit Fladvad
Delprosjektet omfatter materialer til alle lag i vegkonstruksjonen. Her skal vi gjennom FoU-basert innovasjon utvikle fullskala piloter der vi prøver ut mer miljøvennlige asfaltdekker og øker bruken av lokale og sekundære materialer i vegbygging.
Delprosjekt 4 Tunnel
Kontaktperson: Helene Strømsvik
Delprosjektet omfatter produkter og løsninger for tunnel, spesifikt sprøytebetong, vann- og frostsikring, prefabrikkerte tekniske rom og injeksjonsmasse for berginjeksjon. Arbeidet i delprosjektet vil bidra til økt kunnskap, bedre ressursutnyttelse, økt eksport og bygging av tryggere og mer klima- og miljøvennlige tunneler.
Delprosjekt 5 Konstruksjoner langs vegen
Kontaktperson: Christian John Engelsen
I dette delprosjektet skal vi utvikle og kvalifisere betongresepter med høyt innhold av resirkulerte gravemasser, knust betong, finknust sementpasta, SiGS, geopolymer fra gruvedrift og spesialtilpassede trefiber, som skal piloteres i konstruksjoner langs vegen.
Partnere
- Nye Veier (prosjekteier)
- VIA – næringsklyngen for transportinfrastruktur (prosjektleder)
- Forskningspartnere: NTNU, SINTEF og Universitetet i Agder
- Byggherrer: Nye Veier og Statens vegvesen
- Industripartnere: Bertelsen & Garpestad, Eramet Norway, Foamrox, Future Materials Katapultsenter, Norconsult AS, Roxel Infra, Rygene-Smith & Thommesen, Saferock, Skanska Norge, Veidekke Industri, og Velde Industri
Finansiering
Grønn plattform (68,5 MNOK) v/Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva
Følg Bærekraftig vegbygging på LinkedIn
Foto: Nye veier/Liv-Unni Tveitane