Problemstilling og metode
Hvilke erfaringer har verneombudene i norsk arbeidsliv knyttet til dagens HMS-opplæring og hvilke ønsker og råd har de til den fremtidige opplæringen i verneombudsrollen?
- Konkretisering av problemstillingen:
- Hvilke erfaringer og opplevd nytteverdi har verneombudene i Norge av dagens opplæring i rollen? Hva fungerer bra og hva bør forbedres? Innhold, form, varighet/tidsbruk, sammensetning (kontekst/risikofaktorer/størrelse på virksomhet).
- Hvilke drivere og barrierer møter verneombudene i utøvelsen av sitt verv ute på arbeidsplassene? Hva er det som fremmer og hemmer utøvelsen av verneombudsrollen i norske virksomheter?
- Hvilke fremtidige behov for kompetanse og opplæring har verneombudene? Hvilken kunnskap og kompetanse bør inngå i HMS-opplæringen for verneombudene i Norge som er viktige i fremtidens arbeidsmiljø?
Problemstillingene skal besvares gjennom en spørreundersøkelse, som sendes til verneombudene i norsk arbeidsliv. I tillegg skal også AMU-medlemmer få spørsmål om å delta i undersøkelsen for å gi sin vurdering og rapportere sine erfaringer med HMS-opplæringen. Spørreundersøkelsen skal sendes ut i løpet av tidlig høst 2024.
Bakgrunn
Tidligere forskning og erfaringer peker på behov for forbedringer knyttet til opplæringen som tilbys til, og gjennomføres av, verneombud. Endringer i arbeidsmiljøloven, fra januar 2024, medfører at vi nå har mange nye verneombud i det norske arbeidslivet fra små virksomheter. I tillegg har verneombudene fått et økt krav om å påse arbeidstakeres psykososiale arbeidsmiljø. SINTEF-forskning viser at det er behov for å styrke kunnskapen om psykososialt arbeidsmiljø i norske virksomheter, og at dette bør inngå i det systematiske HMS-arbeidet i større grad (Thun et al., 2022). LO vil bidra til at verneombudsordningen og arbeidsmiljøarbeidet i Norge styrkes. En viktig forutsetning for dette er oppdatert kunnskap for å kunne sikre HMS-opplæring som er bedre tilpasset det nye regelverket.