En av de største miljøutfordringene knyttet til vindparker er fugler som kolliderer i vindturbiner. I tillegg til de økologiske konsekvensene dette fører til, gir det også lavere samfunnsaksept til vindparker og det øker kostnadene knyttet til miljøovervåking og konsekvensutredninger.
I tillegg til god planlegging og nøye plassering av vindparkene, er det behov for nye metoder for vindkraftutvikling som kan redusere negative konsekvenser for dyrelivet. Dette kan være løsninger som mer miljøvennlige turbinkonstruksjoner eller, som SKARV-prosjektet handler om: justeringer i driften.
SKARV-prosjektet utvikler en løsning som ikke krever omfattende endringer i driften av vindparken, som for eksempel å måtte stanse turbiner. Målet er å utvikle et system som automatisk tilpasser rotasjonshastigheten på vindturbiner når en fugl nærmer seg rotorområdet. Ved å forutsi fuglenes flybane noen sekunder i forkant, kan turbinhastigheten justeres for å redusere risikoen for kollisjoner.
Denne metoden sørger for at kraftproduksjonen fortsetter uten store tap, samtidig som den ikke skaper forstyrrelser for fugler og biologisk mangfold i områdene rundt vindparkene. Prosjektet skal utvikle og vurdere hvor gjennomførbart kontrollsystemet for kollisjonsforebygging er, samt kartlegge hvilke fuglearter som kan ha nytte av det.