Skoleadministrative systemer
Skoleadministrative systemer er digitale verktøy som brukes for å organisere opplæringen og andre driftsmessige sider ved skolen. Eksempelvis brukes slike systemer til timeplanlegging for elever og lærere, fordeling av lærerressurser ved skolen, oversikt over læreres kompetanse og ansiennitet, føring av fravær og karakterer og varsler til elever og foresatte.
Visma InSchool
Alle offentlige videregående skoler i Norge har nå fått et felles skoleadministrativt system, Visma InSchool (VIS), som er en skyløsning for elever, foresatte, lærere og administrasjon i videregående skole, voksenopplæring og fagskole. Systemet forvaltes av et interkommunalt selskap (IKS).
I prosjektet vil vi undersøke følgende problemstillinger:
- I hvilken grad har innføringen av et nytt felles skoleadministrativt system påvirket:
• hvordan skolene arbeider for å oppfylle den lovfestede fag- og timefordelingen i videregående skole?
• organiseringen av opplæringen og bruken av undervisningspersonalet på skolen?
• læreres tid brukt administrative oppgaver, og opplevelse av funksjonaliteten til systemet? - Hvordan har innføringen av nytt skoleadministrativt system påvirket partssamarbeidet og medbestemmelse på skole- og fylkesnivå?
Fokusgruppeintervjuer
Prosjektet ser på praksiser i fem ulike fylker med 2-4 videregående skoler i hvert av fylkene. Vi gjør fokusgruppeintervjuer med hovedtillitsvalgte, skoleledelse, plasstillitsvalgte og flere grupper med lærere i hvert fylke og skole.
Muligheter og begrensninger ved store digitale løsninger
Kunnskapen fra prosjektet kan være et viktig bidrag til å forstå muligheter og begrensinger ved innføring av store digitale fellesløsninger, ved at vi adresserer og avdekker læringspunkter som:
- forskjeller i implementering
- praksis rundt medvirkning og partssamarbeid
- ulik praktisering av det administrative systemet, herunder etablering av nye praksiser og/eller forsterkning av allerede eksisterende forskjeller mellom fylker og mellom skoler innad i samme fylke.