Reiselivsnæringen er Norges femte største eksportnæring og står for 8,8 prosent av alle utslipp. Den nasjonale reiselivsstrategien har et ambisiøst mål om å kutte klimautslippene med 50 prosent innen 2030, til tross for en estimert vekst i turismen på 45 prosent i samme periode, sammenlignet med 2019.
På grunn av det økende antallet turister og presset på transportinfrastrukturen, er det viktig å informere turister om bærekraftige aktiviteter, overnattingssteder og transportalternativer.
Innovasjonen som utvikles i dette prosjektet er en integrert transport- og opplevelsesapplikasjon som er skreddersydd for fritid og turisme, med et gamification-aspekt for å oppmuntre brukere til å ta bærekraftige transportvalg for sitt besøk eller aktiviteter.
Hovedmålet er å utvikle, teste og vurdere en grønn turistguide (GTG) som reduserer miljøpåvirkningen fra turisme ved å bruke gamification for å påvirke turister til en litt mer bærekraftig adferd.
Foto: Pixabay