INTERPORT – Integrerte energisystemer i havner
I dette kompetansebyggende prosjekt for næringslivet skal vi utvikle bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn.
I dette kompetansebyggende prosjekt for næringslivet skal vi utvikle bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn.
I prosjektet skal vi utvikle og gjennomføre et nytt forskningsbasert videreutdanningstilbud innen digital sikkerhet. Vi vil legge vekt på arbeidsrelevans og nærhet til praksisfeltet, slik at faget gir verdi i kandidatenes arbeidshverdag.
Selektiv avl av hoppekreps
SESSILE vil utvikle bruker- og miljøvennlige løsninger for sikker reduksjon av Legionella ved utforming og drift av tappevanninstallasjoner i bygninger.
Energilagring er avgjørende for energiomstillingen, men ingen enkeltstående lagringsteknologi som finnes i dag kan møte denne utfordringen på egen hånd.
Målet med prosjektet er å generere kunnskap om hvordan offentlige myndigheter jobber for å sikre likeverdig utvikling av, utførelse av og tilgang til digitale offentlige tjenester for brukere uavhengig av etnisitet.
Ved introduksjon av autonome skip i det Maritime Transport Systemet (MTS), vil det være av stor betydning å ivareta resilience, sikkerhet og trygghet. For å sikre et integrert MTS, vil vi utvikle kunnskap som grunnlag for styring (lover og regler...
Gir tilgang til kostnadseffektiv, realiserbar, sikker og fleksibel CCUS.
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en lett salgbar BIPV-modul av høy kvalitet for det norske markedet.
Hovedmålet for CalaFeed er å fastslå og øke potensialet for å utnytte raudåte som laksefôr. Raudåte er en naturlig ressurs som har potensialet til å tilfredsstille de krav til fiskefôr som stilles fra industrien, forbrukerne og samfunnet. Spesielt...
Prosjektet skal arbeide med fangst av CO2 fra prosessindustrien i nord gjennom pilottesting av avgasser fra Elkem Rana og SMA Mineral.
Verdikjeden for mat står for omkring 33 prosent av totale utslipp av drivhusgasser globalt. For å redusere disse utslippene vil både enkle tiltak og avansert teknologi, innovasjon og forskning kreves. I dette prosjektet vil vi adressere disse...
Carbon Links (LINCCS) – Kobler kostnadseffektive og permanente offshore-lager i stor skala gjennom hele verdikjeden.
LOUISE har som mål å redusere kostnadene for CO2-fangst ved å demonstrere en innovativ metode for å generere kraft og varme fra avfall (som vil gi en konsentrert strøm av CO2).
I et voksende marked for elbiler og med den økende betydningen av fornybare energikilder, så krever det neste generasjons høyeffektive batterier. Li-ion-batterier, som dominerer det nåværende markedet, har begrenset kapasitet på grunn av at grafitt...
PYROCO2-prosjektet vil demonstrere skalerbarheten og den økonomiske levedyktigheten til karbonfangst og -utnyttelse (CCU) for å lage klimapositivt aceton ut av industriell CO2 og fornybar elektrisitetsavledet hydrogen.
Norske sjømatprodukter omsettes i et globalt marked, som innebærer en avhengighet mellom produserende og konsumerende land og regioner. I perioder med globale sjokk som påvirker produksjon og markeder, kan norsk sjømatindustri være sårbar.
Prosjektet skal utvikle nye karakteriseringsmetoder med bruk av avanserte instrumenter for å studere heft- eller adhesjonsegenskaper av maling/belegg i mye større detalj enn det man kan i dag.