CO2 DataShare
Karbonfangst og lagring (Carbon Capture and Storage – CCS) vil være en viktig del av løsningen for å redusere utslipp av CO2 og dermed bidra til å møte klimamålene.
Karbonfangst og lagring (Carbon Capture and Storage – CCS) vil være en viktig del av løsningen for å redusere utslipp av CO2 og dermed bidra til å møte klimamålene.
Den overordna målsetningen for dette prosjektet er å utvikle optimaliserte gassifiserings- og sekundærkammer for TeamTecs to-stegs prosess for konvertering av avfall til energi basert på bruk av avansert CFD modellering kombinert med eksperimentell...
Hovedmålet med DAFIA-prosjektet er å undersøke utnyttelse av husholdningsavfall og restråstoff fra fiskeforedlingsindustrien, for produksjon av produkter som vil gi økt verdiskaping. Hvert år innsamles mer enn 300 mill. tonn husholdningsavfall i...
Prosjektet DAMP fokuseres på raskere utvikling av nye automatiserte produksjonsprosesser gjennom digital integrasjon og testing.
Durable Aluminum Reinforced Environmentally-friendly Concrete Construction
Samarbeidsprosjektet EnDurCon skal skape gode rammer for bærekraftig bygging av betongkonstruksjoner.
SUSOLTECH (Forskningssenter for bærekraftig solceleteknologi) er et forskningssenter for miljøvennlig energiforskning. SUSOLTECH er et samarbeid mellom de ledende norske forskningsgruppene innen solcelle-teknologier og ledende selskaper i...
Forskningssenter for nullutslippsområder i smarte byer (FME ZEN) har utviklet løsninger som bidrar til at nullutslippssamfunnet realiseres.
Impact of changing climate on infrastructure in Longyearbyen: Stability of foundations on slope terrain – case study (FST)
Miljøbehov og velferdsindikatorer for nye lokaliteter og systemer.
I EU-prosjektet GENIALG (Genetic diversity exploitation for innovative macroalgal biorefinery) er målet å utvikle kostnadseffektiv dyrkings av makroalger for å muliggjøre bruk av dyrkede makroalger til en rekke produkter. Prosjektet vil designe...
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle et kostnadseffektivt geotermisk rørsystem til TRL nivå 4 som under operasjon tåler temperaturer opp til 400-500°C i H2S og CO2 miljøer under en driftsperiode på 20 år, og i tillegg tåler raske...
Prosjektet HYBRIDskip skal utvikle en løsning der hoveddriften til fergen baseres på hydrogen/brenselcelle. For å få en energieffektiv drift vil det også bli brukt batteri slik at en får en hybrid løsning basert på hydrogen/brenselcelle og batteri.
Prosjektet har som mål å etablere et kunnskapsgrunnlag for utvikling av en fremtidig løsning for optimal håndtering av nedkjølte pasienter. Kunnskapsgrunnlaget skal være basert på en brukersentrert prosess og vitenskapelig dokumentasjon.
Intelligente transportsystemer (ITS) skal bidra til å gjøre transportsystemene sikrere, mere effektive, mere miljøvennlige og mere tilgjengelige for alle typer brukere. SINTEF har utarbeidet en oversikt over tiltak (ITS-tjenester) som kan være...
Vi skal utvikle en bedre teknisk løsning for vevsprøvetaking i lungene under bronkoskopi, spesielt i de ytre delene av luftveiene.
MonArc (Monitoring of Arctic Infrastructure) will create and facilitate research cooperation between Norwegian and Russian researchers in Svalbard on the basis of joint monitoring of infrastructure response to climate change influence.
Hovedformålet med MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), er å bidra til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for eksisterende og framtidige applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og...