Skades not ved vasking i sjø?
Oppdrettere har ved flere tilfeller opplevd å få skader på not i forbindelse med notvask i sjø. SINTEF arbeider for å finne gode løsninger for å redusere og unngå slike skader i samarbeid med næringa.
Oppdrettere har ved flere tilfeller opplevd å få skader på not i forbindelse med notvask i sjø. SINTEF arbeider for å finne gode løsninger for å redusere og unngå slike skader i samarbeid med næringa.
Privat helseforsikring blir stadig mer populært. Mer enn 400 000 personer har nå slik forsikring, som de fleste får betalt av arbeidsgiveren. Hovedmotivasjonen er å korte ned ventetiden og dermed redusere sykefraværet for ansatte som står i kø for...
Prosjektet AutoCut skal resultere i teknologi for produksjon av små emballasjeserier (under 10 000 enheter). Innovasjonen skal realiseres gjennom utvikling av ny teknologi for kutting/rilling, automasjon og prosesstyring.
Hovedmålet med dette prosjektet er å utvikle og optimalisere nanoformuleringer av antibakterielle legemidler for å forbedre behandling av multi-resistent tuberkulose og stafylokokk infeksjoner i pasienter i Europa.
I prosjektet NextForm skal neste generasjons ekstruderings- og støpeprosesser for tilvirkning av aluminium- og plastprodukter utvikles.
I prosjektet Parabel skal en ny metode for parallell utvikling av produkt, produksjonsprosess og verdikjede for høyintegritets brannvarsling utvikles. For å nå dette målet er det et behov for å utvikle en metode som kan analysere...
Vi har utviklet kunnskap og erfaring om hvordan bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi (GPS, døralarm, fall-alarm, påminnere, osv.) kan integreres som en del av kommunenes operative pleie- og omsorgstjenester. Vi har også utviklet modeller for...
På vegne av Sett Sjøbein og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond har SINTEF Fiskeri og havbruk kartlagt kompetanse- og arbeidskraftbehovet i norsk sjømatnæring i dag og fram mot 2020. Prosjektet ble gjennomført i første halvdel av 2014.
Godsfergen er et forskningsprosjekt støttet av Forskningsrådets MAROFF-program, som tar sikte på å utvikle et integrert konsept for godstransport langs kysten av Norge og mellom Norge og de nærmeste nabolandene.
Det framtidige europeiske kraftsystemet vil bli tett integrert over landegrensene og vil omfatte en større andel av uregulerbar fornybar produksjon enn i dag.
- for pålitelige offshore- og undervannsapplikasjoner
ROP har som målsetning å øke forståelsen av og etablere fundamental kunnskap knyttet til reparasjonssveising av rørledninger subsea. Dette vil bli gjort ved praktisk hyperbarisk sveising, materialundersøkelser og numerisk simulering av sveiseprosess...
I COMPACTS utvikles ny og plassbesparende teknologi for effektivisering av gassfyrt kraftproduksjon. Slik teknologi finnes nå for bruk på land. Tilpasses den for bruk offshore, kan den redusere drivstoff forbruk fra kraftproduksjonen på...
Krav til bedre kvalitet på fisk fanget med blant annet garn, samt høye kostnader ved linefiske kan i økende grad føre til en omlegging fra disse redskapene til snurrevad.
Det overordnede målet med BioCarb+ er utvikling av nye strategier for bruk av lavverdi biomasse, skurtømmer og energivirke for biokarbon produksjon som råmaterial for industrielle applikasjoner (reduksjonsagent / metallurgisk koks) og konvertering...
Kunstige rev er menneskeskapte konstruksjoner som settes ut på havbunn som er skadet slik at et nytt økosystem kan etablere seg.
Offentlig sektor skal legge til rette for velfungerende og attraktive byer, med god flyt i transport av mennesker og gods. For å prioritere og styre best mulig er myndighetene avhengig av å innhente og formidle data og informasjon om...
DESSIN er et EU-prosjekt der man på fem steder i Europa demonstrerer innovative løsninger for å motvirke vannknapphet og oppfylle krav til vannkvalitet i Vanndirektivet.