Infeed – Induksjonsoppvarmede matere for energioptimalisering i metallstøperier
SINTEF skal utvikle en energibesparende støperiteknologi. En slik teknologi vil redusere metallmengden som smeltes, og kan øke bedriftens produksjonskapasitet.
SINTEF skal utvikle en energibesparende støperiteknologi. En slik teknologi vil redusere metallmengden som smeltes, og kan øke bedriftens produksjonskapasitet.
I tett samarbeid med produsenter fra hele fylket skal prosjektet «Mat fra Finnmark» løfte frem en felles merkevare for matvarer fra Finnmark, samt ha fokus på logistikk og distribusjon. Fokuset ligger på mat produsert og videreforedlet i Finnmark...
Seleksjon med fleksible nettpaneler gir oppløftende resultater i flytetrålfiske etter torsk og kan dermed bli et alternativ eller komplement til ristseleksjon i flytetrålfiske
Ny målerteknologi gjør det mulig å tilby tjenester som gir bedre energiforvaltning, automatisering og informasjon. Dette er en forbedring i forhold til dagens systemer for måling og avregning av energiforbruket til strømkunder.
SINTEF has developed a method for quantifying the reliability/availability of safety instrumented systems (SIS), called the PDS method. The method is widely used in the petroleum industry, but is also applicable to other business sectors.
Hovedmålsettingen til Green Activity Zones (GAZ) er å utvikle og evaluere et system for planlegging og gjennomføring av mer energieffektiv og miljøvennlig godstransport med bil i grønne soner (lavutslippssoner).
EnRiMa utvikler et optimeringsbasert beslutningsstøtteverktøy som samkjører investerings- og driftsbeslutninger for energieffisiente offentlige bygninger. Innkjøpere og driftere kan avveie mellom ulike målsettinger og krav som minimering av...
Helhetlige og koordinerte tjenester er spesielt viktig for brukere med psykiske lidelser og sammensatte problemer. Selv om mål om kontinuitet og samarbeid har vært vektlagt i helsepolitiske målsettinger og reformer gjennom de siste årene opplever...
Universal design for kollektivtrafikk på vei. Et prosjekt utført av SINTEF Transportforskning på oppdrag fra Statens vegvesen.
Prosjektet utvikler optimeringsmodeller og verktøy for mer effektiv utnyttelse av eksisterende jernbaneinfrastruktur. Et system med avgifter og tilskudd som differensieres etter tid og strekning kan benyttes til å styre trafikkflyten og utjevne...
Prosjektet skal fremskaffe ny kompetanse og utvikle metoder for å optimalisere håndtering av fisk ombord mht miljøbelastninger og råstoffkvalitet.
SINTEF har med finansiering av NHOs arbeidsmiljøfond gjennomført en spørreundersøkelse blant et utvalg av NHOs medlemsbedrifter. Hensikten har vært å kartlegge kostnader og økonomiske konsekvenser bedriftene opplever ved sykefravær.
Kunnskapsdepartementet har engasjert SINTEF til å kartlegge oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene. Kartleggingen er ett av flere prosjekter som skal finne gode indikatorer på om GNIST-partnerskapet og GLØD-prosjektet i utdanningssektoren...
Prosjektet sin hovedmålsetning har vært å få en forståelse av hvordan ikke-sirkulære borehull påvirker egenskapene til en brønn. De prioriterte tema for undersøkelser har vært friksjonsforhold og hydrauliske egenskaper som hullrensing. I tillegg har...
I mange år er det blitt påpekt av brukere, pårørende, helsepersonell og helseadministratorer at behandling bør koordineres bedre for brukere med behov for flere tjenester. Det er risiko for brudd i overgang mellom ulike tjenester, avdelinger og...
Stabile driftsforhold for biomasse forbrenningsanlegg
En av utfordringene innen oljeproduksjon på norsk sokkel er den stadig økende mengden vann i oljen. Ofte ligger innholdet opp imot 30 %, mens raffineriene kun gir full pris for oljen når vanninnholdet er under 0,5 %.
NOWIcob er et simuleringsverktøy for drift- og vedlikeholdsfasen for havvindparker (offshore vindparker).