Sammendrag
Denne rapporten omhandler sammenlignende forsøk med reketrål utført ombord på kystreketråleren
"Gullholmen" på rekefeltene i Ullsfjorden og Lyngenfjorden i september-oktober 2013. Formålet med
forsøkene var å sammenligne rekefangstene og oljeforbruket for en enkel reketrål rigget som bunntrål og
som semi-pelagisk trål. Ved semi-pelagisk rigging ble det benyttet semi-pelagisk tråldører (Injector XF9) på
480 kg, og sveipene ble forlenget med 15 meter kjetting som også fungerte som lodd for å holde dørene
nær bunnen. Håndteringen av de semi-pelagisk tråldørene var tilsvarende som for den ordinære
bunntrådørene, både under skyting, hiving og tauing. Resultatene viste at en reduksjon i oljeforbruk på om
lag 9 % ved semi-pelagisk rigging i forhold til bunntråling. Rekefangstene var imidlertid for små til å si noe
om fangstevnen ble oppretthold ved semi-pelagisk rigging. Videre arbeid er planlagt til vår 2014.
"Gullholmen" på rekefeltene i Ullsfjorden og Lyngenfjorden i september-oktober 2013. Formålet med
forsøkene var å sammenligne rekefangstene og oljeforbruket for en enkel reketrål rigget som bunntrål og
som semi-pelagisk trål. Ved semi-pelagisk rigging ble det benyttet semi-pelagisk tråldører (Injector XF9) på
480 kg, og sveipene ble forlenget med 15 meter kjetting som også fungerte som lodd for å holde dørene
nær bunnen. Håndteringen av de semi-pelagisk tråldørene var tilsvarende som for den ordinære
bunntrådørene, både under skyting, hiving og tauing. Resultatene viste at en reduksjon i oljeforbruk på om
lag 9 % ved semi-pelagisk rigging i forhold til bunntråling. Rekefangstene var imidlertid for små til å si noe
om fangstevnen ble oppretthold ved semi-pelagisk rigging. Videre arbeid er planlagt til vår 2014.