Sammendrag
Skolen har en avgjørende rolle i å stimulere til digital dømmekraft og i å utjevne digitale skiller blant barn
og unge. Denne rapporten er todelt: Den første delen belyser skolens oppgave i styrking av digital dømme-kraft, mens den andre delen handler om skolens rolle i å motvirke digitale skiller. Rapporten beskriver resultater og anbefalinger som baserer seg på analyse av undersø-kelsen Barn og medier 2014, som kartlegger barn og unges (9-16 år) bruk av digitale verktøy. Rapporten adresserer ansvarsområder til Kunnskapsdepartementet (KD), som har ansvaret for utdanningsinstitusjonene og digital kompetanse i skolen.
og unge. Denne rapporten er todelt: Den første delen belyser skolens oppgave i styrking av digital dømme-kraft, mens den andre delen handler om skolens rolle i å motvirke digitale skiller. Rapporten beskriver resultater og anbefalinger som baserer seg på analyse av undersø-kelsen Barn og medier 2014, som kartlegger barn og unges (9-16 år) bruk av digitale verktøy. Rapporten adresserer ansvarsområder til Kunnskapsdepartementet (KD), som har ansvaret for utdanningsinstitusjonene og digital kompetanse i skolen.