Sammendrag
I denne rapporten beskrives flere case hvor AMS-teknologi benyttes til mer enn kun tradisjonell måling og avregning. Bakgrunnen er muligheten for å bidra til erfaringsutveksling mellom selskaper og det å gi noen konkrete eksempler på hva SmartGrid kan være, hvilke synergier man kan oppnå i forbindelse med den forestående utrullingen av AMS og hvordan ny AMS-data kan bidra til økte nytteverdier for nettselskapene.
Følgende case er beskrevet:
• Vurdering av ulike kategorier AMS-data og bruken av disse (Hafslund)
• Drift – Automatisering/overvåkning av MV/LV nettstasjon (Energiselskapet Buskerud)
• Planlegging - Bruksområde for AMS-data fra kunde og MV/LV nettstasjon (Powel/Vattenfall)
• Kunde – Kostnadseffektiv kundeservice (erfaringer fra norske og svenske nettselskap)
En kvalitativ vurdering av casene er gjort ut fra følgende kriterier:
• Forskriftskrav – Hva må nettselskapene oppfylle
• Økonomi - Teknisk tilstand og økonomisk avkastning
• Kundeforhold – Kundehenvendelser og kundekontakt
• HMS – Personsikkerhet, godt fysisk og psykisk arbeidsmiljø og påvirkning på ytre miljø
• Leveringskvalitet – Riktig leveringspålitelighet (KILE) og leveringskvalitet
• Omdømme – Sikre et positivt bilde av selskapet
Rapporten er utarbeidet i BIP-prosjektet "Miljøgevinst ved velfungerende AMS i full skala" (M-AMS).
Følgende case er beskrevet:
• Vurdering av ulike kategorier AMS-data og bruken av disse (Hafslund)
• Drift – Automatisering/overvåkning av MV/LV nettstasjon (Energiselskapet Buskerud)
• Planlegging - Bruksområde for AMS-data fra kunde og MV/LV nettstasjon (Powel/Vattenfall)
• Kunde – Kostnadseffektiv kundeservice (erfaringer fra norske og svenske nettselskap)
En kvalitativ vurdering av casene er gjort ut fra følgende kriterier:
• Forskriftskrav – Hva må nettselskapene oppfylle
• Økonomi - Teknisk tilstand og økonomisk avkastning
• Kundeforhold – Kundehenvendelser og kundekontakt
• HMS – Personsikkerhet, godt fysisk og psykisk arbeidsmiljø og påvirkning på ytre miljø
• Leveringskvalitet – Riktig leveringspålitelighet (KILE) og leveringskvalitet
• Omdømme – Sikre et positivt bilde av selskapet
Rapporten er utarbeidet i BIP-prosjektet "Miljøgevinst ved velfungerende AMS i full skala" (M-AMS).