Sammendrag
I denne undersøkelsen er det utført testing av deformasjons- og slitasjeegenskaper av seks massetyper. De seks massetypene er en Ab 11, tre Ab 11 med PmB og 2 Ab 16 med PmB. Undersøkelsene som er utført er deformasjonstesting ved bruk av wheel-track og Nottingham Asphalt Tester (NAT) og slitasjetesting ved bruk av Prall. Denne rapporten inneholder resultatene fra undersøkelsen. Basert på krav i håndbok 018, til deformasjons og slitasjeegenskaper, så tilfredsstiller de ulike massetypene en trafikkmengde som angitt i etterfølgende tabell. Ab 11 Rv 282 Ab 11 PMA Rv 282 Ab 11 SBS Rv 282 Ab 11 SBS E 18 Follo Ab 16 SBS E 18 Follo Ab 16 SBS E 18 Lysaker Wheel-track 3001-5000 > 10000 5001-10000 > 10000 > 10000 > 10000 NAT 3001-5000 > 10000 3001-5000 > 10000 > 10000 3001-5000 Prall 3001-5000 5001-10000 > 10000 5001-10000 5001-10000 > 10000 For massene på Rv 282 er steinmaterialsammensetningen lik for alle de tre massetypene. Det er dermed bare forskjeller i bindemiddeltypen og effekten av bindemiddelet kan dermed vurderes direkte både på slitasje- og deformasjonsegenskapene. For disse massene viser resultatene at bruk av PmB både gir forbedrede slitasje- og deformasjonsegenskaper.