Sammendrag
Helsebiblioteket har eksistert i tre år. I den anledning har Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten bedt SINTEF IKT å evaluerer organisasjonen. Evalueringen består av to deler: en kvalitativ undersøkelse i blant administrativ- og politisk ledelse i helsevesenet, og en kvantitativ i blant Helsebibliotekets brukere. Evalueringen viser at den underliggende idé om lik tilgang til kvalitetssikret kunnskap for helseansatte oppfattes som viktig for helsevesenet. Helsebiblioteket har i denne sammenheng vært et sentralt virkemiddel. Det er dog stadig visse utfordringer særlig med hensyn til tilgjengelig, tid og infrastruktur for den enkle helseansatte. Denne ulikhet i tilgang er fortsatt gjeldende (de største hindringer ligger utenfor Helsebibliotekets virkeområde), selv om Helsebiblioteket også har bidraget til å gjøre den mindre. Helsebiblioteket som en sentral organisasjon med redaksjonell frihet betraktes som en velegnet måte å organisere lik tilgang til kvalitetssikret kunnskap. De største utfordringer er stabil finansiering og forut-sigbarhet i kildetilgang.
Oppdragsgiver: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
Oppdragsgiver: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten