Sammendrag
Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp,
har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet
til barn med nedsatt funksjonsevne, og barnehagetilbudet skal tilpasses det enkelte
barn uavhengig av funksjonsnivå. Denne rapporten er en kartlegging av det tilbudet
barn under opplæringspliktig alder med særlige behov får i kommuner og barnehager.
For å belyse dette har vi gått bredt ut med flere ulike datainnsamlinger og datakilder,
noe som har krevd at mange forskere har bidratt. Dette prosjektet er et samarbeid
mellom NTNU Samfunnsforskning, Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) og
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet
til barn med nedsatt funksjonsevne, og barnehagetilbudet skal tilpasses det enkelte
barn uavhengig av funksjonsnivå. Denne rapporten er en kartlegging av det tilbudet
barn under opplæringspliktig alder med særlige behov får i kommuner og barnehager.
For å belyse dette har vi gått bredt ut med flere ulike datainnsamlinger og datakilder,
noe som har krevd at mange forskere har bidratt. Dette prosjektet er et samarbeid
mellom NTNU Samfunnsforskning, Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) og
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).