Sammendrag
Det er utarbeidet reviderte støysoner for Florø lufthamn etter retningslinje T-1442/2012 og forurensningsforskriften. Beregning av støy er utført med NORTIM versjon 4.2 som tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse. I tråd med retningslinjen er det to scenarier som er belyst; situasjonen i 2013 basert på loggført trafikk og en prognose for 2025.
Lufthamna har vekst i offshore helikoptertrafikk og dette forventes å fortsette. Det har generelt vært en overgang til mer støyende materiell i denne aktiviteten. Dette er primær årsak til at støysonene øker i omfang. I prognosen er det også tatt hensyn til økt trafikk når redningstjenesten utvider med en ekstra maskin og skifter til større helikopter. Dette gjenspeiles også i det nye støysonekartet.
Oppdragsgiver: Avinor AS
Lufthamna har vekst i offshore helikoptertrafikk og dette forventes å fortsette. Det har generelt vært en overgang til mer støyende materiell i denne aktiviteten. Dette er primær årsak til at støysonene øker i omfang. I prognosen er det også tatt hensyn til økt trafikk når redningstjenesten utvider med en ekstra maskin og skifter til større helikopter. Dette gjenspeiles også i det nye støysonekartet.
Oppdragsgiver: Avinor AS