Sammendrag
I forbindelse med prosjektet ”Miljøvennlige vegdekker” i regi av Vegdirektoratet, Veg- og trafikkfaglig senter i Trondheim, ble det i perioden 2003 – 04 gjennomført teksturmålinger på 14 ulike vegstrekninger i Kongsvingerområdet. Dette inkluderte teststrekningene på Rasta-feltet og ellers målinger på et antall ordinære vegstrekninger. Vegdekkene på Rasta-feltet ble lagt sommeren 2003, slik at en kunne følge utviklingen i tekstur over 1 år, fra relativt nylagt vegdekke via 1. piggdekksesong, til dekketilstand etter 1 år.
Teksturdata ble samlet inn ved bruk av vegvesenets spesielle målebiler for kontroll av dekketilstand. Disse bruker et laserbasert målesystem (ALFRED). En spesiell målemodus ga filer med profildata for høydevariasjoner i vegoverflaten. På grunn av begrensninger i denne målemetoden var registreringene begrenset til 7500 påfølgende sampelverdier, tilsvarende en basismålestrekning på 2.6 m. Et antall slike basismålinger ble gjort pr. vegstrekning for å få rimelig sikre resultater. Total teksturmålelengde pr. vegfelt var av praktiske grunner begrenset til 15-17 m, som kan være noe knapt.
Analysen av teksturmålingene omfattet beregning av teksturspektra (effektivverdi av høydevariasjoner innen 1/3-oktavbånd bølgelengder) og ulike parametere beregnet fra fordelingen av profilhøyder. Verdier for en modell-indikator for avstrålt teksturrelatert støy fra bildekk ble også beregnet. Alle detaljdata fra analysen av teksturmålingene er dokumentert i denne rapporten.
Nærmere analyser av disse resultatene og mulig kopling til støy rapporteres senere.
Oppdragsgiver Vegdirektoratet
Teksturdata ble samlet inn ved bruk av vegvesenets spesielle målebiler for kontroll av dekketilstand. Disse bruker et laserbasert målesystem (ALFRED). En spesiell målemodus ga filer med profildata for høydevariasjoner i vegoverflaten. På grunn av begrensninger i denne målemetoden var registreringene begrenset til 7500 påfølgende sampelverdier, tilsvarende en basismålestrekning på 2.6 m. Et antall slike basismålinger ble gjort pr. vegstrekning for å få rimelig sikre resultater. Total teksturmålelengde pr. vegfelt var av praktiske grunner begrenset til 15-17 m, som kan være noe knapt.
Analysen av teksturmålingene omfattet beregning av teksturspektra (effektivverdi av høydevariasjoner innen 1/3-oktavbånd bølgelengder) og ulike parametere beregnet fra fordelingen av profilhøyder. Verdier for en modell-indikator for avstrålt teksturrelatert støy fra bildekk ble også beregnet. Alle detaljdata fra analysen av teksturmålingene er dokumentert i denne rapporten.
Nærmere analyser av disse resultatene og mulig kopling til støy rapporteres senere.
Oppdragsgiver Vegdirektoratet